PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Násilí v rodině a syndrom CAN - OKBO1P142B
Anglický název: Domestic Violence and Syndrome CAN
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OKBV1P148B
Je záměnnost pro: OKBV1P148B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)
Předmět poskytuje vhled do problematiky násilí v rodině - syndromu CAN z pohledu oběti i pachatele. Objasňuje definici a základní formy syndromu CAN. Zdůrazňuje potřebu interdisciplinárního přístupu, mapuje angažovanost státních i nestátních institucí v ČR a v zahraničí. Poukazuje na správné postupy pedagogických pracovníků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

Cílem předmětu je poskytnout vhled do problematiky násilí v rodině z pohledu oběti i pachatele.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.

Předmět je hodnocen 3 kredity. To odpovídá cca 90 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.

Připojení k týmu pro kombinovanou výuku pomocí kódu 8x1nwdh

Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes MS Teams. Konkrétní pozvánka k přístupu na „schůzku“ (on-line výuku) bude všem zapsaným studentům zaslána nejpozději den předem na mailovou adresu, která je uvedena u každého v SISu. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.

Vlastní průběh písemné zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

1.     ADAMSOVÁ, A.; FAYOVÁ, J. Už žádná tajemství- jak chránit dítě před sexuálním napadením. Přel. PÁNEK, B. 1. vyd. Praha: Themis, 1997. 92s. ISBN 80- 8582-1-31-1.

2.     BECHYŇOVÁ, V.; KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. 1. Vyd. Praha: Portál, 2008. 152s. ISBN 978-80-7367-392-5.

3.     BENTOVIM, Arnon Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Přel. Daniel Bogušovský, Vratislav Janda. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 117s. ISBN 80-7169- 629-3.

4.     DUNOVSKÝ, J.; DYTRYCH, Z.; MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbané dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 248s. ISBN 80-85121-99-9.

5.     DUŠKOVÁ, Z. et al. Obraz problematiky týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v letech 1992 -  2003. Praha: Dětské krizové centrum, 2004. 103s.

6.     ELLIOTTOVÁ, E. Jak ochránit své dítě. Přel. BUMBÁLEK, J. 2. vyd. Praha: Portál, 1997, 173s. ISBN 80-7178- 157- 6.

7.     HANUŠOVÁ, J.; HELLEBRANDOVÁ, K. Interdisciplinární spolupráce. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24s. ISBN 80-86991-79-2.

8.     HANUŠOVÁ, Jaroslava Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24s. ISBN 80-86991-78-4.

9.     MUFSON, S.; KRANZOVÁ, R. O týrání a zneužívání. Přel. Eva Hauserová. 1 vyd. Praha: LN, 1996. 131s. ISBN 80-7106-194-8.

10.   RYŠÁNKOVÁ, M.; BOSÁK, V.; KUČERA, Z.; LAINOVÁ, M. Tělesné týrání u dospělé populace ČR: Výskyt a některé souvislosti. Československá pediatrie, 2004, roč. 59, č. 5, s. 229-241. ISSN 0069-2328.

11.   SEDLÁŘOVÁ, P. et al. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.

12.  VANÍČKOVÁ, E.; HAJD-MOUSSOVÁ, Z.; PROVAZNÍKOVÁ, H. Násilí v rodině: Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 64s. ISBN 80-7184-008-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

Požadavky k zápočtu: průběžné odevzdání úkolů do Moodle a úspěšné absolvování zápočtového testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky. Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

1. Terminologie - týrání, sexuální (pohlavní) zneužívání dětí, zanedbávání.

2. Etiopatogeneze, etiologie a rizikové faktory týkající se syndromu CAN.

3. Projevy a následky syndromu CAN.

4. Diagnóza syndromu CAN.

5. Reakce pracovníků.

5. Legislativní rámec.

6. Prevence a optimalizace řešení patologických situací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK