PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Ekologické hry - OKBB2B123B
Anglický název: Environmental games
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (06.09.2022)
Kurz seznamuje posluchače se základy teorie didaktických her s důrazem na ekologické a biologicky zaměřené hry jako environmentální vzdělávací a výchovné prostředky. Zabývá se hrou jako pedagogickým prostředkem a současně prostředkem k rozvíjení teoretických i praktických dovedností. Důraz je kladen na didaktické hry cílené na aktuální problémy životního prostředí a výchovu k trvale udržitelnému rozvoji. Kurz předkládá posluchačům ukázky simulačních ekologických her jako příklady pro tvorbu vlastních didaktických herních aktivit. Případná on-line výuka proběhne na MS-Teams. Zadání seminární práce - návrh didaktické hry
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (06.09.2022)

Připravit studenty po stránce teoretické i praktické k vlastní tvorbě didaktických her a jejich realizaci ve výuce přírodopisu a biologie.

Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (06.09.2022)

MS-Teams: případná on-line výuka, zadání seminární práce - návrh a prezentace didaktické ekologické hry:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_WCo7BsxOhOL_-YwN5O5VihhRFTcPYXeFkV8mLVi7Zg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=28fdfcfe-4ce5-4ab9-acf6-6f465ce64662&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (06.09.2022)

BRANIŠ, M. (1997): Základy ekologie a životního prostředí. Informatorium, Praha.

BRANIŠ,M. a kol.(1999): Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Karolinum, Praha.

JAKRLOVÁ,J.-PELIKÁN,J.(1999): Ekologický slovník terminologický a výkladový. Fortuna, Praha. 

KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. Brno, Masarykova univerzita 2006.

SKÝBOVÁ, J. Environmentální výchovné projekty a ekologické hry pro učitelství biologie a environmentálního vzdělávání. Praha: UK-Pedagogická fakulta, 2009. 

SKÝBOVÁ, J. Environmentální výchovné projekty pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. UK-Pedagogická fakulta Praha, 2008.

SKÝBOVÁ, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (06.09.2022)

1. Znalosti teoretických základů didaktických, biologicky a ekologicky zaměřených  her dle doporučených studijních materiálů.

2. Vlastní tvorba, příprava a realizace jedné modelové didaktické  hry v rámci výuky přírodopisu a biologie nebo případná prezentace hry v on-line výuce.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (06.09.2022)

1. Seznámení se s teorií didaktických, biologicky a ekologicky zaměřených her:

  • hry jako environmentální výchovné prostředky
  • hry - jak zaujmout
  • hry jako pedagogický prostředek
  • hry a rozvíjení dovedností
  • hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji
  • simulační hry - jak hry využívat efektivně
  • ukázky didaktických, biologicky a ekologicky zaměřených her
  • příklady her realizovaných studenty předmětu

2. Modelová realizace hry ve výuce nebo prezentace hry v případné on-line výuce

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (10.09.2022)

Odkaz na studijní opory v Moodle 2: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2862

Ekologické hry – KS: přímá výuka - (cvičení)  teorie a praxe didaktických ekologických her,  nepřímá výuka - samostudium studijních opor, příprava didaktických materiálů pro prezentaci ekologických her (s využitím ve výuce na základních školách a gymnáziích).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK