PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Biologická a kulturní diverzita v české krajině - OKBB2B122B
Anglický název: Biological and cultural diversity in the Czech landscape
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (80)
letní:neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (10.09.2022)
Studijní předmět je určen pro studenty bakalářského studia a jeho cílem je seznámit studenty s historií, vývojem a diversitou české přírody. Je zaměřen na multidisciplinární aspekty této problematiky, proto je důležité seznámení se základními biotopy České republiky, historií a současností přírody v ČR. Studenti se seznámí s velkoplošnými zvláště chráněnými územími v ČR, s územími, které si zachovávájí svojí přírodní i kulturní kontinuitu. Přednáška se zaměří také na otázky příčin současné diversity v české přírodě a na otázky kulturních vlivů na změny, ke kterým v české přírodě dochází.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (10.09.2022)

S ohledem na panující podmínky nelze předjímat průběh semestru a proto budeme preventivně počítat s pesimální variantou, tedy že výuka proběhne distančně.

Pro presenční výuku si prosím vyberte ze seznamu pramenů některý Vám blízký, případně i jiný. V rámci výuky dojde k vytvoření seznamu seminárních prací,(zabránění duplicitě témat).

V rámci distanční výuky prostudují studenti některý z doporučených pramenů nebo z pramene podle vlastního výběru a zpracují seminární práci (5400 znaků včetně literatury a pramenů) na dohodnuté téma, nejlépe vztaženou ke konkrétnímu regionu.Studentům bude k dispozici základní přednáška vysvětlující koncepci předmětu. Předmět bude případně doplněn exkurzí ( koncipovanou v rámci platných epidemiologických opatření), v jejímž závěru bude možné konzultova.

 



Literatura
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (29.08.2019)

Andreska, Ji.,Andresková, E.: Tisíc let myslivosti. Tina Vimperk, 1993

Andreska, Ja.: Myslivost in: Novohradfské Hory a novohradské podhůří, Baset Praha 2006

Andreska, Ja, Andreska, E. : Novohradské Hory a novohradské podhůří, Baset Praha 2006

Andreska Ji.: Šumavské solné stezky, Kentaur Praha, 1994

Andreska Ji.: Lesk a sláva českého rybářství, Nuga Pacov, 1997

Andreska Ja.: Přehled vlivů člověka na krajinu in: Environmentální výchova na ZŠ a SŠ - teoretický základ, praktická aplikace, PedF UK Praha, 2002

Andreska Ja.: Vývoj lesů na území ČR v holocénu in: Recentní a fosilní ekosystémy. Využití poznatků z jejich výzkumu v ekologickém vzdělávání a výchově. PedF UK Praha 2001

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (10.09.2022)

Předmět je vyučován v rámci rozvrhu, setkání prosím nevynechte, požadavek na účast je 80%.
Součástí kurzu je zpracování seminární práce o rozsahu 5400 znaků, na jejímž základě bude předmět klasifikován.

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (14.09.2020)

I. Nestarší vývoj české krajiny a krajiny střední Evropy
II. Vývoj osídlení do konce vlády Přemyslovců, období Velké kolonizace
III. Česká krajina za Lucemburků a Jagellonců
IIII. Dějiny středověkého hornictví a jeho důsledky pro krajinný vývoj
V. Dějiny lesnictví do Rangova lesního řádu
VI. Významné stavby rybníků a rybničních soustav
VII. Celkové dějiny zemědělství a jejich vliv na krajinu
VIII. Nástup průmyslové revoluce, XVIII. století
IX. Moderní lesnictví, doba dřevní krize, sklářství, zánik posledních pralesních enkláv
X. Zánik populací velkých šelem v českých zemích
XI. Stará mapová díla jako zdroj informací o vývoji krajiny
XII.+ XIII. Exkurze věnovaná tématu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK