PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Základy výtvarné kultury III pro specialzaci VV - OKB7321231
Anglický název: Introduction to Art Cultura I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Stručná anotace předmětu: Vznik kultury a umění, současné teorie a hypotézy - paleolit a neolit. Biologická a kulturní antropologie. Primární a sekundární funkce umění v lidské kultuře a jejich proměny od počátků do současnosti. Hmotná a duchovní výtvarná kultura jako hlediska a hypostáze jednoty lidské mysli a světa. Materiál, funkce a užití výtvoru, vztah utilitárních a estetických aspektů. Námět, téma a forma výtvarného díla. Komparační analýzy, vertikální a diagonální průřezy projevy výtvarné kultury a umění v artefaktech odlišných historických epoch geografických, etnografických, náboženských a ideových proudů a tendencí lidské kultury. Umění jako "nevědomý dějepis lidstva" (Adorno), jako kód a sebeuvědomění lidské kultury. Umělecká, výtvarná a vizuální kultura, její možnosti, funkce a determinanty v kulturách a civilizacích od počátků do současnosti.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)

Cíl výuky: Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.

Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá

BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.

KULKA,J. Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.

WELTONOVÁ,J. Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-81-ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.

Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Formy výuky studijního předmětu : přednáška 2 seminář 0

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

Požadavky ke zkoušce: Úspěšné splnění seminární práce

Formy kontroly předmětu: zk

Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)

Obsah: Obecné problémy teorie výtvarné kultury. Základní principy jejího vývoje.Teorie umění a estetika. Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a sociální aspekty.

Klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění, umění jako výraz, komunikace, forma, jazyk, prostředek komunikace, malířství, sochařství, architektura, historie a historiografie umění, interpretace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK