PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Logopedická péče - OKB7318311
Anglický název: Logopedic Care
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKB01S134A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)
V rámci předmětu budou studenti uvedeni do problematiky patologie v oblasti komunikační schopnosti dětí v raném a předškolním věku. Seznámí se s problematikou narušené komunikační schopnosti, diagnózami typickými pro předškolní věk a metodami a jednotlivými oblastmi orientačního logopedického vyšetření.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky narušení komunikační chopnosti u dětí v raném a předškolním věku a seznámit je s diagnózami NKS typickými pro předškolní věk.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)

ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vydání, 2012. Praha: Grada. 236 s. ISBN978-80-247-3008-0

Doleží, L. (ed.):  Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. Praha: AUČCJ – Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2015. Dostupné z: http://www.auccj.cz/wp-content/uploads/2015/01/zaciname-ucit-cestinu-pro-deti-cizincepredskolni-vek.pdf

KLENKOVÁ, J. Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2006. 224 s. ISBN 80-247-1110-9 KLENKOVÁ, J.,

BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1

KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, h. Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002.

KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011.

KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. vydání. Praha: Galén, 2009. 232 s. ISBN 978-80-7262-598-7

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. 2. vydání.  Praha: Portál, s. r. o, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6

- plus publikace vztahující se konkrétně k jednotlivým druhům NKS

- další literatura bude doporučena na přednáškách a seminářích

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2018)

Narušená komunikační schopnost.

Diagnózy typické pro předškolní věk:

- narušený vývoj řeči – opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči

- dyslalie

- koktavost

- breptavost

- selektivní mutismus

- poruchy hlasu

Orientační logopedické vyšetření, jednotlivé oblasti v rámci orientačního vyšetření. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)

Písemná zkouška na základě odpřednášené látky a studia doporučené literatury.

Vytvoření návrhu postupu orientačního vyšetření dítěte v oblasti komunikační schopnosti - prezentace návrhu bude součástí zkoušky. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK