PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie a variabilita psychického vývoje - OKB7313112
Anglický název: Developmental Psychology and Human Development Variability
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Záměnnost : OB7213112, O07213005
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (25.09.2020)
Předmět je zaměřen na základní vývojová období jedince s důrazem na období dětství. V druhé části se pak studenti seznámí s odchylkami ve vývoji, specifickými poruchami a znevýhodněními, které mohou vývoj jedince výrazně ovlivnit. . V akademickém roce 2020/2021 bude probíhat výuka kurzu on line - veškeré informace naleznete zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10300
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Cílem předmětu je základní orientace studentů ve vývoji dítěte a faktory způsobujícími variabilitu vývoje. Také by se měli seznámit s jednotlivými druhy specifických potřeb u dětí s určitým znevýhodněním a jejich dopady na pedagogickou práci. Smyslem je zlepšení vybavenosti studentů směrem k nárokům inkluzivního vzdělávání.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Povinná literatura:

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.

Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.

 

Doplňující literatura:

DUNOVSKÝ, J. Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

JANATA, J. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 2000.

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989.

LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J.: Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1991.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998.

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro speciální pedagogy. Praha: UK Ka-rolinum, 2005.

VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992 (Liberec 1997 - Psychologie handicapu 1 - 4).

VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995.

VOJTÍK, V. , MACHOVÁ, J. , BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (25.09.2020)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou, která ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek. Časová dotace cca 30 minut. Test bude mít kombinovakou formu část otázek bude volba z několika distraktorů, část bude volná formulace odpovědi studenta.

  • V akademickém roce 2020/2021 je možné, že písemnou zkoušku budeme s ohledem na aktuální opatření k distanční výuce realizovat v prostředí Moodle. Zapsaní studenti budou o této skutečnosti informováni s dostatečným časovým předstihem.
  • Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10300
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Okruhy témat:

  1. Prenatální a novorozenecké období
  2. Období kojenecké
  3. Období batolecí a předškolní
  4. Vstup dítěte do školy
  5. Mladší školní období
  6. Období dospívání - pubescence a adolescence
  7. Předčasně narozené dítě
  8. Poruchy inteligence, diagnostika školní zralosti
  9. Poruchy řeči
  10. Psychosomatické poruchy
  11. Neurotické a emoční poruchy
  12. Pervazivní vývojové poruchy a dětské psychózy
  13. Specifické poruchy učení a chování
  14. Syndrom CAN
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Předmět je zakončen písemným testem, který ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK