PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Základy speciální pedagogiky - OKB2317036
Anglický název: Basic of Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB2317009, OKB2317011
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Předmět poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením. Objasňuje problematiku integrace, podává přehled zařízení určených ke vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků  se  zdravotním  postižením  a  s integračními, humanizačními a  demokratizačními trendy  ve výchově a  vzdělávání  dětí,  mládeže  a  dospělých  s jednotlivými druhy postižení.

Literatura
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)

AUGER, M, T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák.Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7148-907-0

FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha : Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0

LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování.Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika.Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)

aktivní účast na výuce

Sylabus -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)

1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření, nové trendy Metody speciální pedagogiky. Druhy zdravotního postižení.
2. Speciální školství. Druhy a typy speciálních škol a školských zařízení.
3. Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.
4. Co je a co není segregace?
5. Nová legislativa ve výchově a vzdělávání lidí se zdravotním postižením.
6. Pedagogické, psychologické a sociální problémy dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením. Klasifikace mentální retardace, její četnost a příčiny.
7. Nové formy vzdělávání žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením a s více vadami.
8. Ústavní péče o děti a mládež se zdravotním postižením. Nové trendy v ústavní péči.
9. Alternativy ústavní péče.
10. Speciálně pedagogická centra jako nová forma péče o zdravotně postižené žáky.
11. Výchova žáků s poruchami chování. Střediska výchovné péče pro děti a mládež.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK