PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Biologie jednobuněčných a přibuzných organismů - OKB2302010
Anglický název: Biology of Unicellular Organisms
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Záměnnost : OB2302010
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2019)
Cílem přednášky je orientovat studenty v základech biologie a klasifikace vybraných jednobuněčných organizmů ve vztahu k příbuzenským skupinám mnohobuněčných a se zřetelem přípravy studentů k výuce biologie na ZŠ a SŠ. Obsahem přednášky je zejména: stručné seznámení s historií protozoologického, resp. protistologického výzkumu, specifika stavby a biologie buněk jednobuněčných vzhledem k jejich diverzitě, aktuální klasifikace říší organizmů a postavení modelových zástupců jednobuněčných v rámci těchto říší. V případě modelových organizmů se přednáška zabývá základy jejich morfologie, fyziologie, reprodukční biologie, ekologie a významem z hlediska člověka. Důraz je kladen na heterotrofní protista. Cílem a náplní laboratorních cvičení pak je ukázat studentům vybrané zástupce prvoků v jejich přirozeném životním prostředí, některé morfologické znaky pozorovatelné pod mikroskopem a některé reakce. Důraz je kladen na možnosti demonstrace a způsoby získávání materiálu pro potřeby školní praxe. Studenti si osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, jednoduché typy vitálního i postvitálního barvení, naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)

Cílem předmětu je poskytnou svým posluchačům komplexní přehled na nový náhled na hlubokou fylogenezi eukaryot, stejně jako přehled o základních jednobuněčných zástupcích vhodných pro výuku na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Literatura
Poslední úprava: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Buchar J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha

Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha

Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Papáček M. a kol., 1994 a další vyd.: Zoologie. Scientia, Praha.

Rosypal S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia, Praha.

Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

 

Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle

 

https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php

 

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2021)

Přednášky,cvičení

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce.

Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:

 

- 20-17 bodů = výborně

- 16,5-13 bodů = velmi dobře

- 12,5-10 bodů = dobře

- méně než 10 bodů = nedostatečně

Sylabus
Poslední úprava: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Sylabus praktických cvičení

 

I. Úvod - seznámení s programem cvičení, literatura, základy práce s optikou, podmínky zápočtu, jak získat "prvoky" na praktická cvičení

Excavata I:

  • Euglenozoa > Euglenoidea (krásnoočka) > Euglena gracilis (krásnoočko štíhlé) - nativní preparát z čisté kultury (mixotrofní druh)
  • Parabasala > Trichomonadida (bičenky) > Tritrichomonas foetus (bičenka dobytčí) - nativní preparát

 

II. Excavata II:

  • Parabasala > Hypermastigida (brvitky) - roztlak obsahu střeva všekaza = termita rodu Reticulitermes se symbiotickými brvitkami - Trichonympha, Spirotrichonympha
  • Fornicata > Metamonada > Giardia intestinalis (lamblie střevní) - obarvený roztěr

Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci), Rhizaria I.

  • Lobosea (lalokonozí) > Gymnoamoebia > Amoeba proteus (měňavka velká), Entamoeba invadens (měňavka) - nativní preparáty z čistých kultur

 

III. Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci)

  • Lobosea (lalokonozí) > Testaceolobosia (krytenky) - nativní preparát z "divokého" vzorku - např. Arcella (štítovka), Nebella (zdobenka), Difflugia (rozlitka), Centropyxis

Rhizaria I.

  • Rhizaria > Cercozoa (dříve Filosea) > Testaceofilosea
  • Foraminifera (dírkonošci) - různí zástupci v trvalém preparátu, výroba vlastního trvalého preparátu (schránky z mořského písku)
  • Radiolaria (mřížovci) - různí zástupci, trvalý preparát

 

IV. Rhizaria II

  • Foraminifera (dírkonošci) - dokončení vlastního trvalého preparátu

Chromalveolata I

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká) - příprava čisté zrnkové kultury
  • Apicomplexa (=Sporozoa, výtrusovci) > Gregarinea (hromadinky) - Gregarina spp. (hromadinka) - roztlak obsahu střeva larev potemníka moučného (Tenebrio molitor) - trofozoiti, Monocystis sp. - roztěrový preparát ze semenných váčků žížaly - sporocysty, trofozoiti

 

 

V. Chromalveolata II

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká), nativní preparát z čisté kultury, vitální barvení potravních vakuol, postvitální barvení makronukleu, galvanotaxe, chemotaxe

 

VI. divoké vzorky a nálevy - především různí zástupci nálevníků, slunivky, trubénky:

  • Ciliophora (nálevníci) > Peritricha (kruhobrví) > Vorticella (vířenka), Cothurnia (pavázovka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Heterotricha (různobrví) > Stentor (mrskavka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Hypotricha (spodobrví) > např. Euplotes (lezounek), Stylonychia (slávinka)
  • Choanoflagellata (trubénky) - gen. sp.
  • Heliozoa (slunivky) - např. Actinophrys sp.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (27.01.2019)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce.

Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:

 

- 20-17 bodů = výborně

- 16,5-13 bodů = velmi dobře

- 12,5-10 bodů = dobře

- méně než 10 bodů = nedostatečně

 

Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)

Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514.

Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts.

Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469.

Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha.

Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén.

Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii.

Živa 1/2016: 27

Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.

 

Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411)

 

http://www.protistologie.cz/

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK