PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe úvodní se seminářem - OKB01N105A
Anglický název: Introducton to Pedagogical Practice with Seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Záměnnost : OPB01N105A
Je prerekvizitou pro: OKB01N126A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (22.11.2020)
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti a jejich reflexe. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Časová zátěž (3 kredity): - přímá výuka na semináři: 4 hodiny - praxe pro studenty bez aktuálního úvazku v MŠ na pozici učitel/la nebo asistent pedagoga se realizuje ve fakultní MŠ (30 hodin rozsah, tj. 6 hodin každý den v týdnu 19.-23.10.2020; studenti bez praxe se pro tuto praxi spojují s prezenčními studenty); aktuální úprava pro studenty bez praxe: možnost nahradit praxi ve 2 celých dnech v FMŠ. Studenti pracující v MŠ na pozici učitel/la nebo asistent pedagoga praxi na FMŠ NEPLNÍ, východiskem pro zpracování jejich úkolů je jejich pedagogická činnost v MŠ. - práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci: 30 hodin - příprava na prezentaci vlastní praxe: 11 hodin
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.01.2021)

Link pro připojení k online konzultaci dne 13. 10. 2020 v 20:30 je meet.google.com/fbt-vfuz-szd.

 

PŘIHLÁŠENÍ NA SETKÁNÍ 8.1.2021:

- kvůli epidemiologické situaci se sejdeme v pátek 8.1.2021 ONLINE v čase dle rozvrhu, tj. 8:55-11:55 v MS Teams.

LINK na náš tým:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad85295cb05c447d9932fc663e4dadcec%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4dbe662-5aec-48aa-98b4-af31c08b93f4&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Kód týmu byl zaslán zapsaným studentkám mailem přes SIS.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní literatura:

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

Doporučená literatura:

Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Obsahem předmětu je:

  • vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy;
  • uvedení do problematiky předškolního vzdělávání;
  • seznámení s prostředím a životem v mateřské škole;
  • získání pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky);
  • srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe;
  • sebereflexe studenta;
  • hospitační činnosti;
  • pohospitační reflexe (rozbory) první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi);
  • drobné asistenční činnosti;
  • cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol);
  • rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy;
  • plnění úkolů zadaných vedoucím praxe;
  • plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou.

Týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole pro studenty bez aktuální praxe v mateřské škole na pozici učitele.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Podmínkou splnění předmětu je

- Absolvování týdenní souvislé pedagogické praxe ve vybraných fakultních mateřských školách (v případě, že student nepracuje v mateřské škole).

- Založení pedagogického portfolia.

- Splnění zadaných úkolů v online-kurzu v Moodle.

- Prezentace školního vzdělávacího programu mateřské školy, kde student působí jako učitel/učitelka.

- Aktivní účast na seminářích (100% docházka) a reflexe vlastní pedagogické praxe a dosavadních pedagogických zkušeností.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK