Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (22.11.2020)
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti a jejich reflexe. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí.
Časová zátěž (3 kredity):
- přímá výuka na semináři: 4 hodiny
- praxe pro studenty bez aktuálního úvazku v MŠ na pozici učitel/la nebo asistent pedagoga se realizuje ve fakultní MŠ (30 hodin rozsah, tj. 6 hodin každý den v týdnu 19.-23.10.2020; studenti bez praxe se pro tuto praxi spojují s prezenčními studenty); aktuální úprava pro studenty bez praxe: možnost nahradit praxi ve 2 celých dnech v FMŠ. Studenti pracující v MŠ na pozici učitel/la nebo asistent pedagoga praxi na FMŠ NEPLNÍ, východiskem pro zpracování jejich úkolů je jejich pedagogická činnost v MŠ.
- práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci: 30 hodin
- příprava na prezentaci vlastní praxe: 11 hodin
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2019)
Introductory motivation practice introduces students to pedagogical work with pre-school children. Students get acquainted with the environment, organization, staff and equipment of kindergarten, administrative aspects of pedagogical practice, pre-school children's needs, and the work of teachers. The main activity of this educational practice is the hospice activities. Students learn to make contact with children, observe and analyze both the work of the teacher and the activities of children.
Time load (3 credits):
- direct class instruction: 4 hours
- practice: 30 hours; for students without experience realized in FMŠ (current time in kindergarten)
- working on Moodle tasks and preparing for lessons within: 30 hours
- preparation for presentation of own practice: 11 hours
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (05.01.2021)
Link pro připojení k online konzultaci dne 13. 10. 2020 v 20:30 je meet.google.com/fbt-vfuz-szd.
PŘIHLÁŠENÍ NA SETKÁNÍ 8.1.2021:
- kvůli epidemiologické situaci se sejdeme v pátek 8.1.2021 ONLINE v čase dle rozvrhu, tj. 8:55-11:55 v MS Teams.
Kód týmu byl zaslán zapsaným studentkám mailem přes SIS.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)
Základní literatura:
OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.
SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.
ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.
Doporučená literatura:
Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)
Obsahem předmětu je:
vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy;
uvedení do problematiky předškolního vzdělávání;
seznámení s prostředím a životem v mateřské škole;
získání pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky);
srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe;
sebereflexe studenta;
hospitační činnosti;
pohospitační reflexe (rozbory) první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi);
drobné asistenční činnosti;
cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol);
rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy;
plnění úkolů zadaných vedoucím praxe;
plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou.
Týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole pro studenty bez aktuální praxe v mateřské škole na pozici učitele.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)
Podmínkou splnění předmětu je
- Absolvování týdenní souvislé pedagogické praxe ve vybraných fakultních mateřských školách (v případě, že student nepracuje v mateřské škole).
- Založení pedagogického portfolia.
- Splnění zadaných úkolů v online-kurzu v Moodle.
- Prezentace školního vzdělávacího programu mateřské školy, kde student působí jako učitel/učitelka.
- Aktivní účast na seminářích (100% docházka) a reflexe vlastní pedagogické praxe a dosavadních pedagogických zkušeností.