PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti s didaktikou - OKB01L120A
Anglický název: Literature for Children with Didactics
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB01L113A
Záměnnost : OPB01L120A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)
Seminář se zaměří na základní literárně-didaktické okruhy práce s literaturou pro předškolní děti, bude zaměřen na literární i didaktickou interpretaci vybraných textů pro předškolní děti dle modelu EUR. Bude sledováno rozvíjení didaktické znalosti obsahu u budoucích učitelů mateřských škol s důrazem na integrativní model čtenářské gramotnosti, jehož cílem je rozvoj širokého spektra dovedností, které umožňují hlubší prožitek z knihy, chápání souvislostí a porozumění textu, tedy o integraci výtvarných, pohybových, hudebních či dramatických činností při zapojení všech smyslů Semináře budou realizovany prostřednictvím konstruktivistických metod výuky s akcentem na skupinovou i individuální práci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)

Cílem kurzu je z hlediska studenta učitelství předškolní pedagogiky uvažovat o smysluplné práci s knihou a textem v dětském kolektivu MŠ. Náplní kurzu je především práce s konkrétními knihami dětské literatury a úryvky z nich a další aktivity spadající do rámce předškolní literární výchovy.   

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)

Bude aktualizováno na základě vývoje epidemiologické situace

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)

ČERNOUŠEK, Michal: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.

DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.

GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.

GEBHARTOVÁ, Vladimíra., OPRAVILOVÁ, Eva.:Rok v mateřské škole – kurikulum předškolní výchovy, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.

CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.

KÁDNEROVÁ, Boţena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. v Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.

LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie, Jinočany: H & H, 2002, ISBN 80-7319-020-6.

MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1.

MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.

MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha- Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.

PETERKA, Josef: Teorie literatury pro učitele, Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5

PROPP, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie, ed. Hana Šmahelová, přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Jinočany: H & H, 2008 ISBN 978-80-7319-085-9

SIROVÁTKA, Oldřich: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a v dětské literatuře, Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.

STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: VÚP Praha, 1989.

TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)

V souladu s integrativním modelem čtenářské pregramotnosti budou představeny možnosti interpretace knihy a práce s knihou k podpoře porozumění textu a motivaci pro budoucí čtenářství.

Ukázky budou vycházet i z různých literárních druhů, žánrů a typů knih, konkrétně:

1) Beztextové knihy, wimmelbuchy - výzvy pro dospělého jako zprostředkovatele knihy

2) Obrázkové knihy, zejména pro dvouleté děti a práce s nimi

3) Próza s dětským hrdinou, próza se zvířecím hrdinou

4) Naučná literatura pro děti a práce s ní

5) Rozvoj prosociálních vztahů

6) Způsoby zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti, životu s handicapem

7) Práce s poezií v mateřské škole

8) Využití čtenářských kostek dle modelu EUR k hlubšímu porozumění textu

9) Čtenářský koutek v MŠ

10) Rozvoj emoční inteligence skrze práci s dětskou literaturou

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)

Aktivní účast na semináři

Seminární práce, v níž student prokáže orientaci v literatuře pro děti předškolního věku a schopnost interpretace literárního textu, dovednost pracovat s vybranou knihou vhodnými metody E-U-R, které by motivovaly děti ke čtení, rozvíjely u nich dovednosti předcházející čtení a orientovaly je ve světě.

Zpracování min. 5 miniúkolů, které prohlubují porozumění textu a práci s textem

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK