PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Základy HV II - OKB01H1E4B
Anglický název: Basics of musical education II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Vyučující: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Záměnnost : OPB01H1E4B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Studenti získají základní informace o počátku světových dějin hudby až k baroku (Benátská opera, Neapolská opera, G.F.Händel, J.S.Bach), o předklasicismu, o klasicismu (J.Haydn, W.A.Mozart a L.van Beethoven), o vybraných skladatelích z období romantismu (G. Rossini, E. Grieg , F. Chopin a později o M.I. Glinka, P.I. Čajkovský aj), o charakteristice novoromantismu (R.Wagner, F. Liszt, H. Berlioz, M. P. Musorgskij, Bedřich Smetana aj.) a později o impresionismu a jeho představitelích (C.Debussy, M. Ravel) až po současnost. Přehledně bude představena česká hudební kultura v jednotlivých stylových obdobích. Důraz bude položen na české hudební osobnosti 19. a 20. století. Studenti obdrží od vyučujícího ukázky 25 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí sluchového testu na poznávání děl českých a světových skladatelů. V průběhu semestru se uskuteční kolektivní výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. Studentům bude přiblížena nahrávka od BRITTEN, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s dělením hudebních nástrojů a dokázali je rovněž vizuálně a sluchově poznat. Náplní předmětu budou základy taktovací techniky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Studenti získají základní informace o dějinách hudby, budou poslouchat hudební ukázky z jednotlivých období, naučí se základům hry na zobcovou sopránovou flétnu, získají přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru a seznámí se s písňovým repertoárem, který je předmětem hry na klavír a v dalších semestrech i didaktiky HV.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou o přístupné videozáznamy, audionahrávky a písemné materiály.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

ZENKL.L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Barenreiter Praha, s r.o., 2003.  ISBN 80-86385-21-3.

DANIEL,L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. Praha: Panton, 1987.  ISBN 35-091-87.

KODEJŠKA,M.-POPOVIČ,M., VEREB,J. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a v ZŠ. Praha: Praha: UM-PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.

Hudební výchova: Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Studenti získají základní informace o  počátku  světových dějin hudby až k baroku  (Benátská opera, Neapolská opera, G.F.Händel, J.S.Bach), o předklasicismu, o klasicismu (J.Haydn, W.A.Mozart a L.van Beethoven), o vybraných skladatelích z období romantismu  (G. Rossini, E. Grieg , F. Chopin  a později  o M.I. Glinka, P.I. Čajkovský aj), o charakteristice novoromantismu (R.Wagner, F. Liszt, H. Berlioz, M. P. Musorgskij, Bedřich Smetana aj.)  a později o impresionismu a jeho představitelích (C.Debussy, M. Ravel) až po současnost. Přehledně bude představena česká hudební kultura v jednotlivých stylových obdobích. Důraz bude položen na české hudební osobnosti 19. a 20. století. Studenti obdrží od vyučujícího  ukázky  25 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí sluchového testu na poznávání  děl českých a světových skladatelů. V průběhu  semestru se uskuteční kolektivní  výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. Studentům bude přiblížena nahrávka od BRITTEN, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Cílem předmětu je, aby  se studenti seznámili s dělením hudebních nástrojů a dokázali je rovněž vizuálně a sluchově poznat. Náplní předmětu budou  základy taktovací techniky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Výuka předmětu je zakončena zkouškou.  Zkouška se skládá: z písemného testu ze všeobecné hudební teorie, z písemného testu z dějin české a světové hudby, z poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby, z individuální praktické zkoušky ze hry písní pro předškolní děti a z praktické zkoušky ze hry na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti obdrží od vyučujícího vzory testů z dějin světové a české hudby, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude představen i systém  jejího hodnocení.

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia doporučené literatury z dějin hudby a poslechu hudby  vybraných hudebních ukázek, které se vztahují k dějinám hudby. Studenti obdrží domácí práce k přípravě na závěrečný písemný test z dějin hudby.V průběhu semestru se uskuteční kolektivní názorná výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. V seminářích bude kolektivně rekapitulována probraná látka z prvního semestru. Studenti obdrží od vyučujícího vzory testů z dějin světové a české hudby, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude představen i systém  jejího hodnocení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK