PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy III - OK0621165
Anglický název: Didactics of art education 3
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Záměnnost : O01321165
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
Předmět Didaktika Vv 3: didaktická analýza se zabývá studiem didaktických kategorií a možnostmi jejich uplatnění ve školní výtvarné výchově v návaznosti na platné kurikulární dokumenty. Seznamuje studenty s cíli, obsahem a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Navazuje na předměty v ateliéru a staví na praktických zkušenostech studentů s tvorbou a výtvarnými médii i na znalostech z teorie a dějin umění. Ukazuje konkrétní možnosti, jak učivo výtvarné výchovy uchopit pomocí výtvarných úkolů či projektů. Vede studenty k uvažování o obsahu předmětu v úrovni výstupů a kompetencí žáků a dále k reflexi náslechových praxí a dalších zkušeností získaných v prostředí školy. Cílem je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio. 1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce. 2.-3. Učivo Vv: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání 4.-5. Učivo Vv: komunikace ve Vv, aktéři, druhy a formy 6.-7. Učivo Vv: výtvarné dílo a jeho obsah 8. Estetika a kýč 9.-10. Učivo Vv: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo 11. Učivo Vv: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy 12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)

Cílem kurzu je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio.

Vytvořit předpoklady pro plně kvalifikované a odpovědné rozvažování a rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy : plánování , realizaci a hodnocení výtvarných činností na primárním stupni školy.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (26.09.2020)

Týmová spolupráce se studentkami prezenčního studia.

Realizace a skupinová reflexe naplánovaných hodin Vv.

Praktická prezenční výuka v malé skupině, individuální komunikace ve skupinách 

V případě, že by se někdo nemohl účastnit výuky prezenčně, bude umožněn přenos pomocí MS TEAMS (prosíme studenty o vytvoření si studentského účtu MS Office http://elearning.lfp.cuni.cz/?page_id=48

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)

DYTRTOVÁ, K., RAUDENSKÝ, M. Kotext. Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: FUD ÚJEP

a PedF UK 2015

FUKLOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3 elektronický text

SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013

 

CIKÁNOVÁ, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997

CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice)

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002

JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015

ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995.

ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

přednáška/semínář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (26.09.2020)

Klasifikovaný zápočet
Zpracování reflektovaného portfolia realizovaných úkolů.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)


Didaktické kategorie ve výtvarné výchově, prostředky výtvarné výchovy, kurikulární dokumenty, základní stupeň vzdělávání

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)

KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK