PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia matematiky II - OK0610247
Anglický název: Introduction to the study of mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: ÚSMA
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Neslučitelnost : O01310247
Záměnnost : OKMN0M117A, OK0310247, O01310247
Je prerekvizitou pro: OK0610033, OK0310051, OK0610032, OK0610261
Je záměnnost pro: OKMN0M117A, OK0310247
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (02.02.2019)
V kurzu si studenti prohloubí a doplní poznatky z aritmetiky základní školy prostřednictvím práce s netradičních kontextech. Seznámí se s několika aritmetickými prostředími důležitými pro porozumění základních aritmetických pojmů svých žáků a pro budování mentálních schémat aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů elementaristů. V seminářích je kladen důraz na utváření pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (02.02.2019)

Cílem kurzu je
- seznámit studenty se základními pojmy, důležitými poznatky a podněty, které jsou charakteristické pro rozvoj aritmetiky a algebry
- uporňovat na paralelu mezi fylogenezí a ontogenezí matematického myšlení v oblasti aritmetiky a algebry
- utvářet pozitivní klima a odbourávat nežádoucí bariéry, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky
- postupně utvářet dovednosti budoucích učitelů, vybírat úlohy vhodné pro rozvoj vlastního myšlení a formulovat je srozumitelně pro žáky mladšího školního věku (pozorování dětí při řešení nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů)

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D. (15.07.2020)

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.
Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).
Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).
Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985
Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)
Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice.
In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník a pro 2. stupeň ZŠ

Materiály v příslušeném kurzu Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8302

 

 

 

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (02.02.2019)

Přednáška - výklad s interakcí studentů, reflektované řešení úloh, diskuse
Semináře - řešení úloh, diskuse, práce ve skupinách

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (02.02.2019)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. 100% aktivní účast na seminářích.

2. Úspěšně napsat test aspoň na 60 procent.

3. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi napište až na konci kurzu. Pošlete ji elektronicky svému vyučujícímu do termínu testu.



Klasifikace: Podle aktivity v seminářích a výsledku testu.

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.05.2018)

Na seminářích se budou probírat tato témata: 1. Rovnice (Hadi, Děda Lesoň, Myslím si číslo), 2. Autobus, 3. Násobení - historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly,  násobilkové obdélníky, algebrogramy, 4. Řady a posloupnosti (Triády), 5. Vývojové diagramy.

Cílem je rozvoj schopností u studenta - řešit lineární rovnice o jedné i více neznámých, - užít neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku, - chápání změn, popisů procesů (variace modelů) - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK