PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko psychologické poradenství I - OK0513115
Anglický název: Educational and Psychological Counselling I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKN01Q115A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)
Cílem kurzu je poskytnout studentům informace vzniku a vývoji pedagogicko-psychologickém poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství, s legislativním ukotvením poradenských činností. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, PPP, SPC, SVP, NÚV - odd. poradenství), s důrazem na možné propojení ve spolupráci s mateřskými a základními školami.
Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)

DRAPELA, V. Vybrané poradenské směry. Praha: UK, 1995.

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.

HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003.

HRABAL, V ST., HRABAL, V. ML. Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2002.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.

MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH, Z. Jak a proč nás trápí děti. Praha: Grada, 1998.

ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: UK Karolinum, 2005.

VOJTÍK, V.; MACHOVÁ, J.; BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.

VÝCHOVNÉ PORADENSTVÍ č. 1 - 34. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Praha, IPPP 1994 - 2002.

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADENSTVÍ č. 35-50. Zpravodaj IPPP ČR. Praha, IPPP 2002-2007.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2014)

Předložení zpracované anotace seminární práce. 

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2013)

Poradenství v systému psychologických disciplín.

Vznik a vývoj výchovného poradenství ve světě a u nás.

Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativa, nové trendy v poradenství.

Činnosti a kompetence jednotlivých článků poradenství ve školství, zřizovatel, řízení. 

Odborné činnosti školního poradenského pracoviště: výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog

Odborné činnosti pedagogicko-psychologické poradny: diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost.

Odborné činnosti SPC: diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost.

Středisko výchovné péče - odborné činnosti, kompetence. 

NÚV - odd. poradenství.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2015)
Zpracování samostatné práce, výběr ze tří témat. V předmětu I je proveden výběr, zpracování anotace práce, která je předložena k zápočtu. 
V předmětu II je pak předložena vlastní práce. 
 
1.Kazuistika problémového dítěte předškolního věku, při řešení součinnost MŠ a poradenského zařízení (rozsah min. 6 normostran, strukturovaný text, odkazy na literaturu - srovnání)
2.Typický problém předškolního věku, který bývá řešen v součinnosti MŠ a poradenského zařízení (literární práce, odkazy na literaturu, rozsah min. 10 normostran, strukturovaný text)
3.Mapa sítě odborných služeb v regionu - přehled poradenských a dalších odborných zařízení v regionu, se specifiky nabídky vzhledem předškolákům, jejich rodičům a učitelům mateřských škol - zahrnuje resort školství, zdravotnictví, MPSV - neziskové organizace (rozsah nelze specifikovat, každé zařízení krátkou charakteristiku - typ služby, možnost objednání, kontakt, přehled informačních zdrojů)

(výběr 1 tématu)

 

1. semestr (letní): výběr tématu, pro zápočet zpracování anotace, literatury (práce 1 a 2) či informačních zdrojů (práce 3)

2. semestr (zimní): odevzdání práce 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK