PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I, II, III - OK0421308
Anglický název: Didactic of Art Education I, II,III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/5, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
Stručná anotace předmětu: Vizuální a kulturní gramotnost jako základní profesní výbava učitele VV. Umělecké dílo v kultuře a ve výchovné situaci. Výtvarná výchova v kontextu kulturního vzdělávání: vazby vzdělávacích a kulturních institucí. Plánování výtvarných řad a projektů, učivo Vv, RVP ZV, hodnocení ve Vv, reflektivní praxe.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

* Cíl:
Zvládnout různé způsoby přípravy, realizace a kritické reflexe vlastního vyučovacího modelu VV pro školu i vazbu školy na místní galerii/muzeum umění. Vazba na kontext vizuální a kulturní gramotnosti a RVP.

Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

 

kulturní gramotnost, výbava učitele, umělecké dílo, výchova

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a časI/1. Praha: Togga 2012. ISBN 978-80-87258-69-9

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvar.uměním V. Praha : Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3

CIKÁNOVÁ,K. Kreslete si s námi, Praha, Aventinum 1992,1997 ISBN 80-7151-015-7

Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.

Hajdušková, L., Fulková, M., Sehnalíková, V., Metodika II., metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, galerie Rudolfinum 2013.HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. (4. přepracované vydání) Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK,1995.

Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

 

 

 

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)

Požadavky ke zkoušce: Plná účast a aktivita na seminářích.
* Kolokviální obhajoba předloženého kvalifikovaného náhledu na umělecké dílo; analýza díla jako východiska pro plánování ve VV; návrh a realizace a hodnocení výuky

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

Sylabus: Vizuální a kulturní gramotnost jako základní profesní výbava učitele VV. Umělecké dílo v kultuře a ve výchovné situaci.
Výtvarná výchova v kontextu kulturního vzdělávání: vazby vzdělávacích a kulturních institucí. Plánování výtvarných řad a projektů, učivo Vv, RVP ZV, hodnocení ve Vv, reflektivní praxe.


Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

zkouška, podmínky budou specifikovány v úvodu kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK