PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Matematika s didaktikou a pedagogická praxe - OK0410301
Anglický název: Mathematics with didactics and pedagogical practice
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Prerekvizity : OK0410201
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Kurz je zaměřen na propojování učitelské praxe a teorie v oblasti vyučování matematiky. Studentům jsou ilustrována různá matematická témata, ve kterých rozvíjejí nejen své matematické schopnosti při řešení úloh, ale rozvíjejí didaktické schopnosti při formulování nových úloh, predikování míry obtížnosti úloh pro žáky a vytváření kaskád úloh.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.

Hejný, M.: Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2014

Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.
Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Přednáška vedená dialogickým způsobem
Semináře - řešení úloh, diskuse o didaktických i matematických jevech

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři.

 

Požadavky k zápočtu v zimním semestru akademického roku 2019/2020

KONTROLOVANÉ POŽADAVKY:
1. 100% aktivní účast
2. Tvorba materiálů k probíraným tématům na setkáních. Materiál bude obsahovat alespoň tři ze čtyř položek

- složku řešitelskou - student ukáže, popíše vlastní řešitelský proces.

- složku didaktickou, kde například komentuje svůj řešitelksý proces z hlediska didaktiky matematiky,

- složku experimentální (nepovinně), ve které ukáže svou práci s nějakým žákem na dané téma,

- složku edukační, kde prokáže svůj odborný rozvoj v oblasti matematiky, didaktiky matematiky i obecné pedagogiky ve vtztahu k matematice.     

Cílem tvorby tohoto materiálu je založit evidenci své práce (tj. portfolio) jako studenta připravujícího se na učitelské povolání, která bude podkladem pro reflexi vlastního profesního rozvoje.  

Materiál bude předložen vyučujícímu před udělením zápočtu.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)

Obsah:
1. Vstup do didaktiky matematiky, vyučování orientované na budování schémat, edukační styly učitele

2. Budování představ o čísle, percepce málopočetných množin - sémantické modely čísla, sématické ukotvení čísla, rytmus

3. Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj

4. Multiplikativní operace

5. Záporná čísla a zlomky. (když zbyde čas)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK