PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání žáků-cizinců - OK01315V44
Anglický název: Education of immigrant children
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (22)
letní:neurčen / neurčen (22)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: O01315V44
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Kurz v zimním semestru pro prezenční studenty: Kurz sestává ze čtyř prezenčních setkání po 180 minutách a z asistentské praxe po dobu 3 týdnů po dvou vyučovacích hodinách na školách, které vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem. Na úvodním setkání budou studenti seznámeni se základními informacemi z oblasti migrace a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do škol, dále pak s principy práce s těmito žáky a s problematikou češtiny jako druhého jazyka. Po těchto třech setkáních budou studenti docházet do škol, kde budou asistovat žáku s odlišným mateřským jazykem. Na prvním náslechu ve třídě budou pracovat na pedagogické diagnostice žáka v participaci s třídním učitelem, poté budou zpracovávat kazuistiku daného žáka. Dále budou studenti zpracovávat přípravu na hodinu v dané třídě, kde se budou zaměřovat především na práci s cíli pro celou třídu a pro žáka s odlišným mateřským jazykem. V závěru asistentské praxe budou studenti navrhovat individuální vzdělávací plán pro daného žáka. Všechny materiály, které si studenti vytvoří a shromáždí budou součástí reflexního deníku, který bude výstupem celého předmětu k zápočtu a může být i součástí studentského portfolia. Dále je k tomuto kurzu zřízen moodle, ve kterém budou studenti odevzdávat jednotlivé úkoly. Kurz v letním semestru pro studenty kombinovaného studia: Obsah kurzu bude stejný jako pro prezenční studenty. Prezenční setkání proběhnou pouze dvě a účast na nich je povinná. Ke kurzu je zřízen moodle kurz, ve kterém budou studenti odevzdávat úkoly a aktivně pracovat v průběhu semestru. Praxe probíhá na školách, kde studenti vyučují, případně na školách po domluvě s vyučující.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)

Studenti budou připraveni na vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, získají dovednosti jejich efektivního a úspěšného začlenění. Seznámí se s odbornou literaturou vztahující se k této oblasti. Na základě vlastní zkušenosti dokážou připravit vyučovací hodinu pro třídu, ve které je přítomen takový žák, navrhnout jeho plán podpory a pracovat s jeho vzdělávacími cíli.

Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)

Kolektiv autorů. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.

Praha: META o.s. - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1, (ke stažení zde: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf)

 

META, o.p.s. Principy práce s žákem s OMJ. [25.8.2014] http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-bezne-tride-aneb-pedagogika/pet-principu-prace-s-zakem-s-omj

 

Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2007.

 

Janebová, E. (ed.): Interkulturní komunikace ve škole. Praha: FFUK, 2009.

 

Drahomíra Jucovičová et al.: Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D+H, 2009.

 

Habart, T. a kolektiv. Krok za krokem k inkluzi. Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.,  Praha 2010 (ke stažení zde: http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_84.pdf)

 

Kostelecká, Y. a kolektiv. Žáci-cizinci v základních školách: Fakta, analýzy, diagnostika. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2013, ISBN 978-80-7290-630-7.

Metody výuky -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)

přednáška, seminář, diskuze, skupinová práce, asistentská praxe, sdílení, moodle kurz

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)

Student PREZENČNÍHO STUDIA předkládá vlastní reflexní deník z asistentské praxe, jehož součástí jsou všechny hospitační záznamy dle vzoru, pedagogická diagnostika a kazuistika žáka, příprava na hodinu dle vzoru a návrh individuálního vzdělávacího plánu.

Dále se student účastní všech setkání. 

Poslední podmínkou jsou odevzdané úkoly v moodle kurzu.

 

Student KOMBINOVANÉHO STUDIA se účastní obou setkání, odevzdá všechny úkoly v moodle kurzu a bude se aktivně průběžně v kurzu zapojovat a reflektovat svou vlastní praxi.

 

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)

Úvod do problematiky migrace

Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na českých školách

Legislativní rámec vzdělávání cizinců v českých školách

Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem

Podpora začleňování žáka cizince

Výuka češtiny jako druhého jazyka

Tvorba individuálního vzdělávacího plánu


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK