PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Mathematical education for student teachers of Maths (for pupils aged 12-19) - OEN2310001
Anglický název: Mathematical education for student teachers of Maths (for pupils aged 12-19)
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://kmdm.pedf.cuni.cz/Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=61&ClanekID=78
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Základy didaktiky matematiky: didaktická interpretace matematických poznatků, pojmotvorný proces, formální poznatky, konstruktivismus, projektová metoda. Fylogeneze a ontogeneze pojmu číslo. Fylogeneze a ontogeneze pojmů z planimetrie a stereometrie. Modelování a matematizace reálných situací.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Cílem kurzu je propojení nezbytné didaktické teorie (na úrovni obecné didaktiky a na úrovni oborové didaktiky) s individuálními představami studentů, s jejich očekáváními včetně konfrontace s praktickými situacemi (simulovaná cvičení, analýzy videozáznamů, atd.).

Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Přednášky a semináře.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Požadavky k zápočtu a materiály ke kurzu jsou zveřejněny na stránkách vyučující (kmdm.pedf.cuni.cz, sekce KMDM, podsekce Pracovníci).

Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Poznávací proces, pojmotvorný proces

Formální učení - interpretace

Diagnostika a reedukace formalismu

Konstruktivismus v didaktice matematiky

Projekty ve vyučování matematice

Fylogeneze a ontogeneze v poznávacím procesu

Jazyk matematiky a jeho znakové charakteristiky (Názvy a značky, Standardy)

Číslo - fylogeneze pojmu, základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Modely zlomku

Modely záporných čísel

Číselná osa a racionální čísla

Reálná císla ve vyučování matematice

Procenta

Číslo a proměnná

Algebraické výrazy - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Rovnice a nerovnice - fylogeneze

Rovnice a nerovnice - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Planimetrie - fylogeneze

Planimetrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ

Planimetrie - geometrické konstrukce, měření délek a úseček, měření délek a úhlů, měření obvodů a obsahů

Stereometrie - fylogeneze

Stereometrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ, hra Sova

Modelování a matematizace reálných situací, mezipředmětové vztahy

Práce s daty

Projektování učiva v práci učitele matematiky (pojmová mapa, standardy v práci učitele matematiky, formulace výstupů výuky - taxonomie)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK