PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhod.člověka s KP II. - OBSP18720
Anglický název: Special Education - Individuals with Multiple Handicap II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBS1S129A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18702, OBSP18710, OBSP18714, OBSP18715
Je prerekvizitou pro: OBSP18751
Je záměnnost pro: OBSP18215, OK0218215
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (11.01.2017)
Speciálně pedagogické působení u jedinců s více vadami, možnosti výchovy a stimulace v raném, předškolním, školním věku, problematika dospělých osob s kombinovaným postižením, vliv multisenzoriální stimulace. Možnosti edukace u nás a v zahraničí. Reedukace smyslového vnímání u kombinovaně postižených, stimulace hybnosti a řeči, rozvoj psychomotoriky prostřednictvím jednotlivých terapeutických konceptů - využití bazální stimulace, orofaciální terapie, psychomotorická teorie. Rehabilitační a podpůrná opatření, asistivní technologie. Součástí výuky je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (11.01.2017)

HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7.

JELÍNKOVÁ, M. Aktivity volného času pro osoby s těžkým a kombinovaným postižením. Praha : Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X.

VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

VÍTKOVÁ, M. Rehabilitace a podpůrná opatření u multihandicapovaných dětí (MADLENER, I., odborný překlad). In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 44-74.

VÍTKOVÁ, M. Sociální učení - otevřená koncepce podpory (STRITMATTER, R. odborný překlad). In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 81-93.

práce s aktuálními českými a zahraničními studiemi, sledování trendů podpory osob s kombinovaným postižením

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2018)

Požadavky pro splnění předmětu:

Studenti Oborového studia speciální pedagogiky. účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů. Ústní zkouška

Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: samostudium, práce s doporučenými zdroji + ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2018)

V rámci předmětu jsou půběžně probírána následující témata:

1. Možnosti rané podpory dětí s kombinovaným postižením, model: představy o těle, o čase, o prostoru. Metoda aktivního učení Lilly Nielsen

2. Osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, etiologie, klasifikace, speciálně pedagogická diagnostika, možnost podpory

3. Osoby se sluchovým a kombinovaným postižením: etiologie: syndromová onemocnění, klasifikace, speciálně pedagogická diagnostika, možnost podpory

4. Osoby s mentálním a kombinovaným postižením: možnosti budování komunikace 

5. Speciálnš pedagogické terapie jako možnost podpory osob s kombinovaným postižením

6. Metody budování komunikace osob s kombinovaným postižením, využití moderních technologií

7. Speciálně pedagogická diagnostika jako východisko podpory osob s kombinovaným postižením

Předmět je podpořen systémem Moodle.

Požadavky pro splnění předmětu:

Studenti Oborového studia speciální pedagogiky. účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů. Ústní zkouška

Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: samostudium, práce s doporučenými zdroji + ústní zkouška

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2018)

Studium je podpořeno systémem Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK