PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Úvod do metody instrumentálního obohacování I - OBPS13202
Anglický název: Instrumental enrichment program - introduction I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBP1Q136B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
PhDr. Barbora Lucká, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OBPS13203
Je záměnnost pro: OPBP1Q136B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)
"Úvod do instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina" je zážitkovým předmětem, který účastníky nechá nahlédnout do programu Instrumentálního obohacování (FIE) a související teorie. Světově proslulý pedagog a psycholog R. Feuerstein sestavil ucelený systém pracovních listů, jejichž prostřednictvím je možné rozvíjet řešitelovy poznávací funkce; schopnost učit se v souvislostech; prohlubovat dovednost vytvářet vlastní strategie řešení úkolu. Pomáhá rozvíjet deficitní kognitivní funkce. Vzhledem k důrazu na slovní vyjádření vlastních myšlenkových postupů rozvíjí vyjadřování. A díky sdílení s ostatními ve skupině přináší náhled do myšlení druhých a vede k respektování jiného názoru. Motto metody zní: "Nechte mě chvilku…, já si to rozmyslím". Cílem kurzu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogicko-psychologické praxe ukázat, co je zprostředkované učení a jaké je uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogicko-psychologické praxi a intervenci. Studenti se seznámí se zprostředkovaným učením jako výkladovým principem v metodách systematické výuky myšlení. Pro práci v tomto předmětu je třeba zakoupit materiál (instrument) v ceně 160,- Kč. Podmínky k zakončení kurzu: vzhledem k charakteru kurzu (zážitková forma, důraz kladen na sdílení a reflexi vlastní práce) je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)

Cílem kurzu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogicko-psychologické praxe ukázat, co je zprostředkované učení a jaké je uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogicko-psychologické praxi a intervenci. Studenti se seznámí se zprostředkovaným učením jako výkladovým principem v metodách systematické výuky myšlení. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)

FEUERSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2400-6.

FEUERSTEIN, Reuven, Louis H. FALIK, Refael S. FEUERSTEIN a Krisztina BOHÁCS. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.

FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7.

KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.

LEBEER, Jo, ed. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-103-4.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Umění zprostředkovaného učení: teoretická východiska a výzkum instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina. Praha: Togga, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)

Podmínky k zakončení kurzu: vzhledem k charakteru kurzu (zážitková forma, důraz kladen na sdílení a reflexi vlastní práce) je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK