PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Motivace žáků k učení - OBPS13115
Anglický název: Motivation of pupils
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Prerekvizity : OBPS13002
Záměnnost : OBPS13052
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (30.01.2019)
Cílem kurzu je: 1) Lépe porozumět motivaci ve škole a osvojit si konkrétní postupy pro diagnostiku a aktualizaci motivace. 2) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. 3) Inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (30.01.2019)

Heckhausen, H.: Motivation und Handeln. berlin:Springr 1980. 

Pavelková, I., Urbanová, D.. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. ročník LXII, č. 4. 2018 s. 350 -365.

Hrabal,V., Man,F. Pavelková,I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1989.

Hrabal,V., Pavelková.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010.

Hrabal,V.,Pavelková, I.: Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj sebereflexe učitele. In V. Spilková, J. vašutová. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání . Praha Karlova Univerzita - pedagogická fakulta 2008, s. 105 -116.

Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996.

Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002.

Blatný,M..: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010.

Csikszentmihalyi,.: Flow a práce. Praha, Portál 2017.

Rheinberg, F.: motivation. Stuttgart:kohlhammer, 2006.

Stuchlíková,.I.: Motivace a osobnost. In. Blatný, m et. al. Psychologie osobnosti - hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010, s. 137 - 166.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (30.01.2019)

  Obsah kurzu:

  •  Nejpodstatnější motivační teorie (přístupy k motivaci).
  •  Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky (relativní neprospěch).
  •  Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace).
  •  Diagnostika a autodiagnostika motivačních dispozic jedince.
  •  Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek.
  •  Motivačně autoregulační strategie.
  •  Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci.
  •  Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb.
  •  Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti.
  •  Nuda ve škole, strach ve škole, copingové strategie zvládání nudy a strachu.
  •  Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.
  •  Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika.
  •  Motivace a časová perspektiva, vztah k budoucnosti.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (30.01.2019)

Pro splnění kurzu je potřeba úspěšně složit vědomostní test a aktivní spolupráce na plnění úkolů z oblasti motivace řešených v průběhu výuky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK