PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Artefiletická propedeutika - OB9321028
Anglický název: Introduction to Art Philetics
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321016
Záměnnost : OB9321A28
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
Zážitková příprava v artefiletickém pojetí. Cílem kurzu je získat kompetence k osobnostně zralému výchovnému vedení zážitkových aktivit ve výchově uměním, nabýt kompetence k řešení osobních nebo kázeňských problémů v pedagogické činnosti, získat základní psychohygienické předpoklady k předcházení syndromu útlumu a vyhoření v pedagogické práci v různých sociálních prostředích a skupinách.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)

Cíle předmětu: získání základních znalostí z oblasti artefiletiky (metodických, teoretických, praktických), dovedností k vedení a přípravě artefileticky pojaté výuky

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)

CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-204-1

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8

SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206, ISBN 80-902267-3-6, EAN 978-80-902267-3-9

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. 212 s. ISBN 80-7290-016-1

VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997. ISBN 80-7079-152-7

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
požadavky ke KZ:
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),

vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,

vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,

absolvování závěrečného pohovoru

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Sylabus:
1. metodická stránka artefileticky pojaté výuky (methodics of artephiletical lesson) - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum

(main methods and metodical terms, phases of lesson, curriculum)

2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky (theory of artephiletical lesson) - obsah zážitku v edukativní situaci, koncept, prekoncept, komunikace, reflektivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl artefiletiky a arteterapie, umění a artefiletika

(content of experinece in educational situation, concept, preconcept, communication, reflective dialog, personalization and enculturation, diference among Artephiletics and Artetherapy, Art and Artephiletics)

3. praktická složka semináře (practical part of the course) - vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění, reflexe výtvarného zážitku

(own creation, excursion to the galleries or art museum, reflection of art experience)

klíčová slova: výtvarný zážitek, obsah, výraz, reflexe, prekoncept, koncept

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK