PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova 3 - OB9321017
Anglický název: Art and Education 3
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321009
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)
Výtvarný projev a výchovné působení ve školním a ve specifickém mimoškolním prostředí. Výchovné působení v rámci ústavní výchovy a výchovy dětí s mentálním a fyzickým postižením. Diagnostické a terapeutické možnosti, specifika a omezení ve vedení výtvarných činností. Vybrané kapitoly z artefiletiky, arteterapie a speciální pedagogiky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Cíle předmětu:
Seznámení s Rámcovými vzdělávacími programy pro ZŠ a SŠ, jejich analýza a tvůrčí aplikace.

Poznání možností výtvarné výchovy při výchově a vzdělávání dětí s mentálním a fyzickým postižením.

Literatura -
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)

ZBYNĚK, Z.: Úvod do speciální výtvarné výchovy 1981

KLUSÁK, M., SLAVÍK, J.: Kresba postavy pána in Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0924-X.

FOUCAULT, M.: Dějiny šílenství 1994

DEBUFFET, J.: Dusivá kultura 1998

SIBLEY, F.: Estetické pojmy, in ZUSKA, V.: Umění, krása, šeredno, Praha: Karolinum 2003, str. 23 - 48, ISBN 80-246-0540-6

PEROUT, E.: Arteterapie se zrakově postiženými 2005

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika Vv 2005

POGÁDY, J., NOCIAR, A., MEČÍŘ, J., JANOTOVÁ, D.: Detská kresba v diagnostike a v liečbe, Bratislava: SAP 1993, ISBN 80-85665-07-7

DAVID, J.: Výtvarná výchova jako duchovní a smyslový fenomén. Fantisk, Polička 1993

MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002.

POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995.

ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001.

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: HAJDUSKO/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)

Zápočet:
SEMINÁRNÍ PRÁCE NA ZADANÉ TÉMA

Zkouška:
TEST

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Klíčová slova:
Výtvarný projev, rámcový vzdělávací program, fyzické, mentální a sociální znevýhodnění, arteterapie.

sylabus:
Rámcové vzdělávací programy Vv pro ZŠ a SŠ.

Výtvarný projev a výchovné působení ve školním a ve specifickém mimoškolním prostředí.

Výchovné působení v rámci ústavní výchovy a výchovy dětí s mentálním a fyzickým postižením.

Diagnostické a terapeutické možnosti, specifika a omezení ve vedení výtvarných činností.

Vybrané kapitoly z artefiletiky, arteterapie a speciální pedagogiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK