PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Hudební činnosti v MŠ pro spec. HV II - OB7308331
Anglický název: Music Activities in Kindergartens II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01H1D4B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (18.04.2018)
Studenti jsou v předmětu vedeni k metodické práci v kompletním spektru hudebních činností (poslechových, hudebně pohybových, pěveckých a instrumentálních), a to v jejich autonomní podobě, kombinacích i v didaktické posloupnosti. Studenti získávají dovednost organizovat a zřetelně vést hudební činnosti přiměřené dětem předškolního věku a realizovatelné v MŠ. Pozornost se při výuce předmětu věnuje: • výběru a způsobu organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj • motivaci a průběhu poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy • pohybovým prvkům: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem • kritériím výběru písní a říkadel v MŠ a různým způsobům jejich osvojení • nácviku ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář • osvojování pohybových prvků a choreografií • hudebním činnostem v logopedické prevenci - s akcentem na děti s narušenou komunikační schopností a s odlišným mateřským jazykem
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (18.04.2018)

Cílem předmětu je rozvoj hudebnosti studentů prostřednictvím komplexu hudebních činností a zvládnutí metodiky vedení hudebních činností v prostředí MŠ.

Literatura
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ. Praha : Scientia 1994,s. 119, ISBN 80-85827-56-5.

ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O.:Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985, 2.vydání,  s.280

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál  2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1987, 164 s., ISBN  09/22  02-016-87.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. : Supraphon  1969, s.99 , č.16/2   02-263-69.

VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.  Praha: Ústřední škola -  Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál  2000, s.135 , ISBN 80-7178-437-0.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN 1989, s.181, ISBN  02/53  14-623-89.

SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985,s. 311.

Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999, 80-7178-323-4.

KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M.. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Hudební momentky pro studium Učitelství pro MŠ. Praha (kompendium), 2002.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

VEREB,J.- VISKUPOVÁ,B.-KODEJŠKA,M. Hudební písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino,s.r.o  2006, ISBN 80-901678-4-5.

Metody výuky
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  dvě hodiny za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a rovněž samostatná domácí práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán na jednotlivé hodiny. V nich budou obsaženy i náměty a termíny na jejich výstupy. Hodnocení kvality jejich práce v semináři pak bude předmětem rozhovoru s učitelem (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (18.04.2018)

 viz Protokol pro klasifikovaný zápočet - soubory

 

Prezentace vlastní pomůcky pro rytmický diktát (3-4 slova + obrázky)
Výběr vhodných slov pro rytmický diktát k předložené písni nebo říkadlu
Hra a zpěv jedné písně k hudebně pohybovým činnostem B. Viskupové, dle vlastního výběru
Hra na klavír nebo na flétnu k hudebně pohybové hře s dvěma kontrastními múzickými faktory
Prezentace vypracovaných Pracovních listů "Hudební činnosti v logopedické prevenci"
Prezentace pracovního listu pro děti (tematicky ke konkrétní písni dle vlastní volby)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK