PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika předškolní HV I - OB7308242
Anglický název: Didactics of Preschool Music Education I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Studentky získají přehled o úkolech a obsahu hudební výchovy v mateřské škole. Seminář bude prakticky zaměřen na pěvecké činnosti v mateřské škole. Studenti využijí své dovednosti z předmětu Hra na klavír, tzn. hru lidových a umělých písní pro předškolní děti. Výuka bude zaměřena i na ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, jak to vyžadují kreativní hudební činnosti v pedagogické praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu  je pochopit hudební výchovu  předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika  hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.

Cílem předmětu  je pochopit hudební výchovu  předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika  hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska, dále pak poznatky o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby včetně příkladů z díla Česká Orffova škola. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.
TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148,  ISBN:80-7178-916-X.
SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.
HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.
KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s.,  ISBN 80-903115-5-5
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s.,  ISBN 80-903115-1-2.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902808-0-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s.,  ISBN 80-902808-1-1.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s.,  ISBN 80-902662-0-7.
KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.
KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.
VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.
VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.
VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica
ISSN1335- 1605.
ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.

D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.

TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148,  ISBN:80-7178-916-X.

SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.

HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.

KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.

SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s.,  ISBN 80-903115-5-5

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s.,  ISBN 80-903115-1-2.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902808-0-3.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s.,  ISBN 80-902808-1-1.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s.,  ISBN 80-902662-0-7.

KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.

KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.

VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.

HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica

ISSN1335- 1605.       

 

ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.

JANEČEK, K.: Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU 1955,s. 491.

ZENKL, L.: ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha : Supraphon 1990,s. 256,. ISBN 80-7058-174-3.

 

ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  jedné hodiny za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán  na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží  na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení. Protože studenti mají prohloubenou hudební výchovu, budou úkoly pojaty náročněji než je tomu u studentů s jinou specializací.

V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  jedné hodiny za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán  na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží  na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
zápočet

Seminární práce na konci semestru, zápočet

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). K zápočtu  studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam  pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich  budoucí pedagogickou praxi.

Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pozornost bude věnována i zastoupení různých hudebních forem, které se  mohou uplatnit v hudebně didaktické práci v předškolní hudební výchově (včetně vazby na poslech hudby).

K zápočtu  studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní  a hudebních forem v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam  pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich  budoucí pedagogickou praxi. Budou seznámeni s hudebními formami, které je možné uplatňovat v práci s předškolními dětmi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK