PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie a variabilita psychického vývoje - OB7213112
Anglický název: Developmental Psychology and Human Development Variability
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Záměnnost : O07213005
Je záměnnost pro: OKB7313112, O07213005
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.09.2021)
Předmět se zaměřuje na základní stádia lidského vývoje, dále pak také na vývoj jedinců se speciálními potřebami. V průběhu semestru se studenti zorientují v různých typech vývojových problémů a postižení, které mohou ovlivnit vývoj jedince.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz Vývojová psychologie a variabilita psychického vývoje navazuje na Základy psychologie a Základy vývojové psychologie. Jedná se o kurz reflektující nezbytnost základních informační zdroje o oblasti odchylek ve vývoji pro budoucí učitele mateřských škol. Studenti by měli získat vhled do specifik odlišného vývoje postižených jedinců a získat jakýsi obecný základ pro pozdější budování profesních pedagogických/speciálně pedagogických kompetencí. V současném inkluzivním vzdělávacím systému se stává nezbytným článkem přípravy učitelů.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (13.09.2021)

V případě distanční výuky bude výuka probíhat online v určeném čase (nebudeli uvedeno jinak) na platformě Zoom. Aktuální informace obdrží studenti mailem.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.09.2021)

ODBORNÁ LITERATURA ZÁKLADNÍ

BŘICHÁČEK, V. Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol. Sociální pediatrie. Pra-ha: Grada, 1999.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115.

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989.

MATĚJČEK, Z. Socializační proces. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998.

VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

 

Odborná literatura k jednotlivým typům handicapu či postižení bude doporučována na seminářích, bude zahrnovat naše i zahraniční monografie a časopisecké studie. Studenti se také seznámí se závaznými právními předpisy souvisejícími s inkluzivním vzděláváním

http://www.msmt.cz/vzdelavani/1-pravni-predpisy-a-souvisejici-dokumenty

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.09.2021)

1. Základní pojmy psychického vývoje

První tématický blok je zaměřen na základní pojmy a principy normality, variability a patologie psychického vývoje. V úvodu to budou spíše obecnější informace, v závěru bude zmiňován současný přístup k terminologii ve školství.

Teorie normality, pojetí normality

Kritéria normality v dětství

  • vývojové etapy, příp. vývojové úkoly dle autorů: Erikson, Kohlberg, Piaget, Freud
  • statistická, pragmatická, dílčí norma v dětství

Kritéria normality v dospělosti

  • vycházející ze společenských požadavků na dospělého jedince (samostatnost: eko-nomická, sociální, emoční, pracovní uplatnění, partnerství, rodina)
  • vycházející z vývojových úkolů dospělosti (Erikson) ? proměnlivost v jednotlivých etapách dospělosti (např. krize středního věku aj.)
  • vycházející ze ?zdravého (optimálního) fungování osobnosti? (Syřišťová)

 Teorie vlivů na vývoj (běžný vs. patologický)? Biologické vlivy vs. spo-lečenské? Jaké mají tyto postoje dopad na přijetí, výchovu a vzdělávání postiženého jedince? Jak je chápou teorie:

  • Enviromentalismus
  • Nativismus
  • Interakcionismus

 Činitelé variability psychického vývoje

  • Dědičnost jako činitel vzniku odchylek v psychickém vývoji (genotyp, heriabilita, reakční norma, podíl vlivu dědičnost a prostředí, typické problémy vývoje dané dědičností)
  • Faktory prostředí (fenotyp, prostředí mění vs. stupňuje dědičné předpoklady, typo-logie vlivů prostředí, vlivy prostředí v různých etapách vývoje)

Terminologie vývojových obtíží, vývojových poruch v dětském věku dle MNK-11 a DSM-V.

Současná terminologie ve školství dle školského zákona a navazujících vyhlášek (zejm. č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.): zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, so-ciální znevýhodnění

 

 

2. Rodina postiženého dítěte, rodinný kontext postižení

Druhé téma bude sledovat rodinu postižených/znevýhodněných jedinců. Podobně jako je rodina základním prostředím, ve které probíhá vývoj dítěte v normě, je i pro jedince s postižením/znevýhodněním úloha rodiny neopominutelná. Přitom se musí rodina handicapovaných dětí vyrovnávat s celou řadou problémů. Sledovány budou i vazby mezi jednotlivými členy rodiny a případy, kdy je rodina zdrojem obtíží dítěte.

Úloha rodiny pro zdravý vývoj dítěte, úloha rodiny pro vývoj postiženého dítěte, pro vývoj dětí s vývojovými odchylkami

Úloha dítěte pro rodinu, jak ji naplňuje dítě s vývojovými obtížemi ? postižením?

Rodina postiženého dítěte

  • reakce rodičů v případě narození dítěte s postižením
  • krize rodičovské identity dle Küblerové?Rossové: šok, popření, postupná akceptace reality, vyrovnávání se s problémem, adekvátní či neadekvátní vyrovnání se (realistický postoj k situaci, optimální podpora vývoje ve shodě s možnostmi dítě-te, rozvoj obranných mechanismů k vyrovnávání, nevhodné výchovné styly)
  • doba vzniku odchylky / postižení, příčiny postižení a rodičovské postoje
  • změny rodičovských postojů k dítěti s postižením

Systém rodiny s postiženým dítětem

  • hranice rodiny
  • subsystém partnerský
  • vztah rodičů k postiženému dítěte a jeho výchova, varianty nevhodných typů výchovy
  • subsystém sourozenecký
  • životní cyklus rodiny s postiženým dítětem od kojeneckého věku až do dospělosti
  • zásady pro výchovu postiženého dítěte

Rodina jako zdroj ohrožení vývoje dítěte (deprivace, subdeprivace, CAN, sociokulturní handicap aj.)

 

3. Osobnost jedince s postižením

Třetí tématický blok se bude věnovat individuálním zvláštnostem jedinců se zdravotním postižením, znevýhodněním, sociálním znevýhodněním. Sledovány budou možnosti plnění vývojových úkolů v jednotlivých vývojových etapách (od časného věku až do dospělosti) i důsledky, které může vývojový problém či postižení přinášet pro formující se osobnost dítěte.

Vývoj jedince zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálními znevý-odněním: vývojové úkoly v oblasti tělesné, psychické, emoční a sociální. Rizika a úskalí vývoje v jednotlivých etapách vývoje vzhledem k typu postižení / znevýhodně-ní.

Specifické znaky vývoje jedince s postižením v časném věku, předškolním věku, v mladším školním věku, starším školním věku (puberta, adolescence), časné dospělosti.

Vrozené a získané postižení a vliv na vývoj a osobnost postiženého jedince.

Sebepojetí jedince s postižením.

Formování osobnosti v průběhu socializace, sociální vlivy.

 

4. Společnost a jedinec s postižením

Jedno z témat je věnováno postojům společnosti vůči jedincům s postižením/znevýhodněním. Bude postaveno na mapování posunu v přístupech k jedincům s postižením/znevýhodněním v důsledku změn ve společnosti, pracovat se bude s sociokulturní normou.

 

5. Vývoj jedince s daným typem postižení

Pátému tématu bude věnována značná pozornost a bude tvořit cca polovinu výuky. Postupně se budeme zabývat specifickým průběhem vývoje jedince se daným typem postižení / znevýhodnění, přičemž bude dáván důraz na sociální vlivy (rodina, škola, vrstevnická skupina..). Budou mapovány specifické obtíže a problémy, se kterými se u jedincům s postižením / znevýhodněním v průběhu socializace můžeme setkávat. Sledovány budou také specifické vývojové znaky či zvláštnosti osobnosti jedinců s daným typem postižení. Nebude ani opomenuto vzdělávání, zejm. budou zmiňována pozitiva a negativa průběhu vzdělávání (integrace vs. speciální školství), hledány budou faktory úspěšné integrace do hlavního vzdělávacího proudu.

Zabývat se budeme těmito problémy vývoje/postižením/znevýhodněním:

poruchy vývoje rozumových schopností, jedinec s mentálním postižením

pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra

jedinci s tělesným postižením, zdravotní znevýhodněním

jedinci se zrakovým postižením

jedinci se sluchovým postižením

 jedinci s poruchou komunikačních schopností

specifické vývojové obtíže dětí v oblasti školního výkonu a specifické poruchy chování u dětí školního věku

 jedinci se sociálním znevýhodněním (sociokulturní handicap, menšiny, sociální vyloučení, žák cizinec aj.)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.09.2021)

Předmět bude zakončen písemným testem. Testu předchází splnění skupinového úkolu, který bude specifikován v rámci první přednášky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK