PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Základy environmentální výchovy - OB7102201
Anglický název: Introduction to environmental education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB7302201
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO a základní i rozšiřující literaturou. 1. Úvod do předmětu - současná legislativa. 2. Histrorie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV. 3. Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička. 3. Cíle EV. 4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda. 5. Drobné aktivity, projekty, tématické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky). 6. Vzdělávání za pomocí živočichů. Vzdělávání založené na vztahu k místu. 7. Lesní a sadová pedagogika. 8. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2010)

Cílem předmětu je seznámi studenty - budoucí pedagogiky předškolního vzdělávání - s environmentální výchovou, a to jak s její teorií, tak s metodikou.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2020)

 

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Za současné situace proběhne veškerá výuka distančně, metodou tzv. „převrácená učebna“ – dostanete přetočené přednášky, k nim úkoly a možnost je diskutovat v on-li prostředí.

Naše komunikace bude tedy probíhat mailem, v moodle kurzu  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196 a on-line dle původního rozvrhu.

Pořiďte si prosím připojení k internetu, kameru, mikrofon atd.

Celkově dostanete 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce. Tyto úkoly je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky. Jedná se o model tzv. "převrácené učebny".

Všechny Vaše práce přečtu, okomentuji a oboduji (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Všichni budou mít možnost si dílčí úkoly 1x opravit a bodové hodnocení, které se bude započítávat do výsledné známky, si vylepšit. 

Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

Na rozvrhovaných setkání nebudu psát docházku. Ráda bych Vás samozřejmě viděla a dílčí témata s Vámi rozebrala do hloubky, ale účast není povinná.

Ti, kteří získají průměr 70 a více, nebudou muset chodit na zkoušku ve zkouškovém období. Termíny budou vypsané jen pro ty, kteří dostanou méně než 70 procent.

Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat prezenčně i distančně.

Zdraví Kateřina Jančaříková

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Doporučená:

MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Úkoly: studentky a studenti hodnotí podle zadaných kritérií realizaci EVVO ve vybrané MŠ. Dále zrealizují zadané krátkodobé environmentální aktivity a vyhodnotí je.

Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2010)

1. Úvod do předmětu - Současná legislativa.

2. Histrorie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV.

3. Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička.

3. Cíle EV.

4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda.

5. Projekty (ukázky).

6. Zooasistence.

7. Lesní pedagogika.

8. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK