PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika II - OB23142014
Anglický název: Social Pedagogy II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 0 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Neslučitelnost : OB2314014
Prerekvizity : OB23142011
Záměnnost : OB2314014
Je záměnnost pro: OKB2314502
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti sociální pedagogiky. Obecně vymezené problémy aplikuje do roviny konkrétních výchovných situací a ve vztahu k specifickým skupinám osob. Rozvíjí širokou paletu metod sociálně výchovného působení a ukazuje možnosti jejich využití v rámci sociální sítě. Semináře jsou zaměřeny na osvojení sociálních kompetencí nezbytných pro budoucí působení studentů v praxi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)

Cílem předmětu je získání hlubších znalostí z oblasti sociální pedagogiky, vzhledem k jejímu historicko filozofickému zakotvení a soucasně také roršířit poznatky o současné projekty osobnostně sociální výchovy a další aktuální informace z uvedeného oboru.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z. a MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.
JEDLIČKA, R. a KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
KRAUS, B. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
MAREŠ, J. aj. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nukleus, 2001.
MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
VODÁČKOVÁ, aj. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002.
WEISS, P. aj. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK-PedF, 2001.
ŘEZNÍČEK, M. Systematická prevence sociálních deviací. Praha: Karolinum, 1994.
KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995.
ČÍRTKOVÁ, L. K problematice zvláštností sociálně patologického vývoje u dívek. In: Diagnóza, prognóza a resocializace skupin mládeže ohrožených sociálně negativním vývojem. Praha: Policejní akademie, 1997.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích
  • vypracování zadaného úkolů (analýza konkrétního zadaného dokumnetu školy).

Požadavky ke zkoušce:

  • úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Sylabus -
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)

Osobnosti sociální pedagogiky

Hlavní směry v sociální pedagogice v historii a v současnosti

Komparace přístupů a východisek

Analýza konkrétního projektu

Politika MŠMT v oblasti prevence soc. patologických jevů

Etické otázky soc. ped.

Osobnostně sociální výchova a její aspekty

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK