PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Antropologie (kulturní a sociální) - OB2312024
Anglický název: Anthropology (Cultural and Social)
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (18.06.2018)
Předmět se zabývá vzájemnými vztahy, které pojí člověka a společnost, resp. kulturu v širokém, antropologickém chápání těchto pojmů. Ukazuje, jakých podob nabývají a jakou dynamiku získávají sociální a kulturní vztahy v oblasti příbuzenství, manželství a aliance, genderu a věku, politiky a moci, sociálního vědomí a přímé i mediované komunikace, náboženství a rituálu, etnicity, nacionalismu a globalizace. Učí studující kriticky zkoumat (některými vědci problematizovanou) otázku identity člověka a ve své seminární části napomáhá posílit prezentační, rétorické a dialogické dovednosti potřebné pro pedagogickou praxi. Ačkoli samotná antropologie není explicitně zmíněna v rámcových vzdělávacích programech, přesto jsou v nich její poznatky obsaženy mnohdy implicitně. Předmět se snaží vycházet vstříc právě těmto společenskovědním aspektům středoškolského kurikula.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (18.06.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studujícím orientaci v základních pojmech sociální a kulturní antropologie, jejích hlavních podoborech a tématech; umožnit jim, aby nahlédli povahu a hloubku sociokulturní podmíněněnosti v myšlení a jednání jak u sebe, tak u druhých sociálních aktérů; rozvíjet interkulturní vnímavost vůči různým podobám jinakosti, s nimiž se setkáváme v současném globalizujícím se světě, a na názorných příkladech ukázat, jak lze tyto poznatky využívat v pedagogické praxi. Při tom není opomíjena ani problematika mediálních studií, respektive té jejich části, která je relevantní pro budoucí pedagogy a jejich orientaci v tematice mediální gramotnosti.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (12.11.2017)

Základní literatura

·      ERIKSEN, T. H. 2008. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál.

·      MURPHY, R. F. 2006. Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha: SLON.

 

Výběr z doporučené literatury

·      GRAEBER,  D. 2012. Dluh. Prvních 5 000 let. Praha: BizBooks.

·      MAUSS, M. 1999. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: SLON (Sociologické nakladatelství).

·      McGee, R. – Warms, R. L. 2004. Anthropological Theory: An Introductory History. 3rd ed. Boston, New York, London: McGraw Hill.

·      PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2010.

·      SOUKUP, V. 2004. Dějiny antropologie: Encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleontologie, sociální a kulturní antropologie. Praha: Univerzita Karlova. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (12.11.2017)

Zkouška z předmětu kulturní a sociální antropologie se skládá ze dvou částí:

 

1.    znalostního písemného testu: úspěšné zvládnutí předpokládá jak znalost látky vykládané na přednášce, tak znalost základní literatury (Eriksen), jakož i schopnost kreativně uchopit a zpracovat otázky   probírané na přednášce i v učebnici

 

2.    těchto seminárních prací:

a)    medailonek významné osobnosti antropologie (kratší ústní interpretace)

b)    prezentace hlavního tématu (velká prezentace)

c)    písemné otázky k četbě pravidelně odevzdávané na každém semináři

 

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (07.10.2018)

Tematický plán přednášek

1.  Co je antropologie? Společnost, kultura a jejich podíl na lidství. 

Sociální osoba(Eriksen kap. 4).  

2.    Příbuzenství a původ. Manželství a aliance – terminologický úvod.
Gender a věk. 
Terénní výzkum a jeho interpretace (Eriksen kap. 2).


3.    Náboženství a rituál. Společenské hierarchie.
Politika a moc 
(Eriksen kap. 11).


4.    Politika identity: nacionalismus, menšiny a “my”. Média a sociální vědomí.
Etnicita (Eriksen kap. 17).


5.    Jazyk a způsoby myšlení.
Stručné dějiny antropologie (Eriksen kap. 2).

  

Předpoklady úspěšného absolutoria

·      Docházka a aktivní účast v seminářích – max. 1 absence

·      Zkouška (tj. celková známka) je udělena na základě

1)    znalostního písemného testu: úspěšné zvládnutí předpokládá jak znalost látky vykládané na přednášce, tak znalost základní literatury (Eriksen) a schopnost kreativně uchopit a zpracovat otázky probírané na přednášce i v učebnici; základní literatura nepokryje vše, co zazní na přednášce; přednáška nevyčerpá vše, co je obsahem základní literatury

2)    těchto seminárních prací:

a)    medailonek významné osobnosti antropologie (kratší ústní prezentace)

b)    prezentace hlavního tématu (velká prezentace)

c)    písemné otázky k četbě pravidelně odevzdávané na každém semináři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK