PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova - OB2308178
Anglický název: Drama Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 25 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: Mgr. MgA. Zdeněk Šimanovský
Atributy: Volitelné předměty PS
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (01.10.2020)
Dramatická výchova je orientována na prožitek a na jeho reflexi. V protikladu k memorování poznatků směřuje jako veškerá „zážitková pedagogika“ k orientaci na zážitky a na respekt vůči vlastním pocitům a k pocitům druhých. Vede k lepšímu využívání intuice a řeči těla, ke spontánní tvořivosti. Zabývá se problémy v komunikaci, jejich zvládáním a podporuje vnitřní sílu danou vztahy s rodiči, prarodiči a předky. Účastníci se neschovávají za konvenční role, fráze a pózy a učí se brát více odpovědnosti za své jednání. Zakladatelka dramatické výchovy, Američanka Winifred Wardová, stanovila pro DV tyto cíle : • dát příležitost kontrolovanému emocionálnímu vybití; • poskytovat každému dítěti prostor pro sebevyjádření; • povzbuzovat a vést tvořivou obrazotvornost dítěte; • dát mladým lidem příležitost vyvíjet se v sociálním porozumění a spolupráci; • poskytnout dětem zkušenost samostatného myšlení a vyjadřování vlastních myšlenek beze strachu. (Winifred Wardová – Playmaking with Children, přel. Eva Machková)
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)

Seznámit studenty v teorii i v praxi s principy dramatické hry jako s komplexní formou uchopení skutečnosti rozumem, citem i smysly a s možnostmi jejího využití ve výchovně vzdělávací praxi, při rozvoji osobnosti, sociálních a komunikačních dovedností a jako jedné z  moderních metod výuky.  

 Seznámit je také s možnostmi hudebně - dramatické hry, především s formou krátké dramatizace - zpřítomnění příběhů lidových písniček 

Deskriptory
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (01.10.2020)

Vzhledem k praktické a interaktivní formě práce a s ohledem na počet studentů bude předmět vyučován prezenčně.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)

Doporučená literatura

Základní  - tyto dva tituly :

 

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama [1967].

 

Inspirace z dílny lektora

* LIDOVÉ PÍSNIČKY A HRY S NIMI - Z.Šimanovský - Alena Tichá (Portál, 1999) Soubor známých lidových písniček doplněný stručnými návody ke hrám a náměty, jak téma písničky rozvíjet.

* DVD Hry s hudbou pro menší děti – nauková videa (Portál, 2005)

* DVD Hry s hudbou pro starší děti – nauková videa (Portál, 2005)

* HRAJEME SI S PÍSNIČKOU Z.Šimanovský - Alena Tichá (Portál, 2012) Zpěvník obsahuje sto písniček vhodných pro práci s dětmi, v jednoduché notové lince s akordy a návody ke hrám a činnostem. Umožňují dramaticky zpřítomnit postavy a situace z písně, což podporuje zdravé, uvolněné a spontánní klima ve třídě, radost a sebepoznání. Do knihy je vloženo CD  

*HRY POMÁHAJÍ S PROBLÉMY  - Z.Šimanovský - Václav Mertin  (Portál, 1996) Každá kapitola je věnována jednomu problémovému typu chování - dítě uzavřené, vzdorovité, neklidné, neohrabané, úzkostné, nepřizpůsobivé, plaché nebo to, které chodí za školu a lže.(V.Mertin učí na katedře psychologie UK)

* HRY PRO ZVLÁDÁNÍ AGRESIVITY A NEKLIDU - Z.Šimanovský (Portál, 2002) Kniha nabízí hlubší pochopení podstaty problému a jeho zpracování pomocí her. Lze využít při práci s menšími dětmi, jsou zde také dramatické hry a činnosti vhodné pro starší děti. (Lektoroval V. Mertin)  

* HRY PRO ROZVOJ ZDRAVÉ OSOBNOSTI - Z.Šimanovský - Barbara Šimanovská (Portál, 2005) Bohatý zásobník informací, her a metod, které s využitím principu dramatu mohou účinně pomáhat při vývoji zdravé osobnosti.

 

**

Další literatura o dramatické výchově – inspirace, zásobníky her a cvičení

 

( Červeně označené tituly lze objednat na adrese: NIPOS • P.O.Box 12 • Fügnerovo nám. 5 • 120 21 Praha 2 - pí. Paterová 221 507 936 / Zeleně označené v nakladatelství AMU )

 

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16,

BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát!: Tvořivá hra s nejmenšími. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., uprav.vyd. Praha: NIPOS, 2007.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994.

 

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, kat. vých. dramatiky, 2007.

 

*

 

EVA SVOBODOVÁ a HANA ŠVEJDOVÁ Metody dramatické výchovy v mateřské škole Portál Praha 2011

EVA MACHKOVÁ, Projekty dramatické výchvoy, Portál Praha 2013

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní ped. nakladatelství, 1976.

MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA 96,

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama [1967].

FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001.

JOSKOVÁ, Zdena. Dramaturgie a dramatika v divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X, č. 1, s. 1 - 13. ISSN 1211-8001.

MACHKOVÁ, Eva. Drama v anglické škole: komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. Praha: ARTAMA (IPOS)-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1991.

MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramat. projevu. Praha: ÚKVČ, 1975.

MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)

·        Student je schopen objasnit pojem dramatická výchova a podstatu práce s ní ve škole.

·        Je schopen argumentačně obhájit místo dramatické výchovy v současném vzdělávání

·        Zná stručně vznik a historii DV a některé hlavní postavy z naší i světové scény DV.

·        Chápe vliv dramatické výchovy na vývoj dítěte v různých obdobích jeho života

·        Principy práce s dramatickou hrou je schopen používat a rozvíjet v praxi.

·        Je schopen samostatně naplánovat, vést a vyhodnotit menší dramaticko-výchovný nebo inscenační projekt s dětmi, mládeží, event. i s dospělými. (Konkrétně zná a umí v praxi použít pět kroků dramatizace lidové písně a je schopen krátkou dramatizaci s kolegy prakticky uskutečnit.)

·        Vnímá jako centrální prvek výuky žáka (aktivního účastníka), je schopen zdravě reflektovat sebe jako učitele a také reflektovat fungování procesu výchovy a vzdělávání, na kterém se aktivně podílí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK