PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Intonace a sluchová výchova II - OB2308103
Anglický název: Sight Singing and Ear Training II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OB2308152
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Prerekvizity : OB2308102
Je neslučitelnost pro: OB2308152
Je prerekvizitou pro: OB2308109
Je záměnnost pro: OB2308152
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D. (15.11.2006)
Cílem předmětu je kombinací tonální a intervalové metody rozvíjet na jedné straně relativní sluch, dovednost zpívat podle notového zápisu a zdokonalovat intonační čistotu zpěvu, na druhé straně zdokonalovat sluchovou analýzu horizontálního i vertikálního řazení tónů (tj. melodie a souzvuků). Obsah předmětu: Tonální intonace v mollové diatonice: stupnice a stupnicové postupy v aiolské, harmonické a melodické moll, tónický kvintakord a jeho melodické obměny, kombinace stupnicových postupů a rozšířeného tónického kvintakordu, terciové postupy, volné nástupy hlavních stupňů, volné nástupy vedlejších stupňů. Míšení tónin. Doškálné intervaly (dokončení).
Cíl předmětu
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2010)

Rozvíjet intonační a sluchově analytické schopnosti a dovednosti v souvislosti s praktickou aplikací hudebně teoretických vědomostí.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D. (22.11.2006)

DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X.

KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd. Praha : Editio Supraphon Praha, 1981. 207 s.

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická - II. díl. Praha : SPN, 1983, 130 s.

KOLÁŘ, J.; VÁŃOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika moll. Praha : Univerzita Karlova, Praha, 1993. 78 s. ISBN 80-7066-838-5.

PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava : Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha : Edit, 1998. 304 s.

ZENKL, L. Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století. Praha : SPN, 1971. 200 s.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2010)
  • Pravidelná aktivní účast v seminářích (maximálně tři absence)
  • Zvládnutí předepsané látky (hudební diktáty a individuální přezkoušení)

Sylabus
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2010)

1) Obraty durového a mollového kvintakordu.

2) Volné nástupy hlavních stupňů.

3) Intervaly m7, V7.

4) Volné nástupy vedlejších stupňů (II., VII., IV., VI.).

5) Dominantní septakord a jeho obraty. Doškálné septakordy a nónové akordy.

6) Míšení tónin.

7) Církevní stupnice a intonace v církevních tóninách.

8) Rytmická cvičení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK