PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Žáci se specifickými poruchami učení ve vyučovacím předmětu český jazyk - OB2303V13
Anglický název: Pupils with Specific Learning Disorders in Czech Language Teaching
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)
Anotace: Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky. Osnova: 1. Speciální vzdělávací potřeby v kontextu školské legislativy, diagnostický vs. intervenční přístup, úloha školy ve vzdělávání žáků se SVP. Podpůrná opatření 1.-5. stupně, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán. Nejčastější kategorie žáků se SVP (žáci se specifickými poruchami učení a chování, žáci s poruchami autistického spektra, žáci v pásmu lehkého mentálního deficitu aj.) - příčiny, projevy žáků, dopady vývojových poruch do výuky českého jazyka 2. Psycholingvistika a didaktika českého jazyka s přihlédnutím k žákovi se SVP 3. Žák se SVP na 2. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání 4. Žák se SVP na 3. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání 5. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. stupni 6. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 3. stupni Těžiště výuky bude spočívat vedle teoretického poučení v práci s konkrétními žákovskými komunikáty vytvořenými v hodinách českého jazyka na ZŠ a SŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)
Literatura:
Eliášková, K. Specifické aspekty výuky českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha : Vydavatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017.

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Výuka českého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení[online]. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2005.

ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími

potřebami [online]. [cit. 2015-10-30]. Dostupné

na: <http://konference.osu.cz/cestina/dok/2010/rerichova-vlasta.pdf>.

KUCHARSKÁ, Anna, ŠMEJKALOVÁ, Martina, SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Žák se vzdělávacími potřebami ve vzdělávacím předmětu český jazyk. Studijní opora. Dostupné na: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3966

Kurikulární a legislativní materiály upravující vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami - dle aktuálního stavu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)

Zakončení: Zápočet, podmínka - aktivní účast podle pokynů vedoucích semináře, odevzdání průběžně vytvářených oprav písemných prací - na posledním semináři 7.5.2019. Tolerují se dvě absence, jež není nutno omlouvat.

Účast na zápočtovém semináři 7. 5.2019 je povinná - součást požadavků k zápočtu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (01.02.2019)

Zakončení: Zápočet, podmínka - aktivní účast podle pokynů vedoucích semináře, odevzdání průběžně vytvářených oprav písemných prací - na posledním semináři 7.5.2019. Tolerují se dvě absence, jež není nutno omlouvat.

Účast na zápočtovém semináři 7.5.2019 je povinná - součást požadavků k zápočtu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK