PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Příčiny neúspěchu v českém jazyce - OB2303V05
Anglický název: Reasons of Failure in Czech Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2024)
Seminář bude zaměřen na práci s žáky, kteří jsou v českém jazyce neúspěšní z různých důvodů (poruchy učení, žák-cizinec, vztah žáka k vyučovacímu předmětu, kognitivní náročnost učiva, nedostatečná komunikační kompetence aj.). Pozornost bude věnována výsledkům mezinárodních srovnávacích testů a příčinám nízké úspěšnosti českých žáků i příčinám neúspěchu žáků v průběhu středoškolského vzdělávání. Podstatný úsek se zaměří na hodnocení v českém jazyce - metodika na tvorbu písemných prací a testů. Požadavky k zápočtu: aktivní účast v seminářích, plnění společného úkolu (konkretizace na prvním semináři), povolena jedna absence (důvod netřeba dokládat). Účast na posledním semináři je povinná.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (27.01.2023)

Nejsou.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2024)

Seminář bude zaměřen především na praktickou činnost s žákovskými komunikáty.

K tomu je předepsána znalost těchto dokumentů:

Výsledky šetření PISA

Současné diskusní platformy, tj. webové portály (např. http://diskuze.rvp.cz/) a časopisy (Český jazyk a literatura, Didaktické studie).

Současné diskuse v laických i oborových médiích.

Materiály týkající se maturitní zkoušky z českého jazyka (http://www.novamaturita.cz).

 

Publikace (výběr bude specifikován):

Walterová, Eliška a kol. Dva světy základní školy?: úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 350 s.

ISBN 978-80-246-2043-5.   Didaktické studie, roč. 4, č. 2, monotematické číslo Současné pohledy na klíčové vzdělávací oblasti a proces učení.   Didaktické studie, roč. 5, č. 1, monotematické číslo Jazyková výchova ve škole 21. století.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2024)

1. Instrospekce vlastní vzdělávací historie v předmětu český jazyk I

2. Instrospekce vlastní vzdělávací historie v předmětu český jazyk II

3. Hodnocení v českém jazyce, testování, standardizované testy, maturitní testy

4. Diskuse nad příčinami neúspěchu v českém jazyce, metodika na tvorbu písemných prací a testů

5. Žák se SVP, žák cizinec, mezipředmětové neúspěchy (např. slovní úlohy v matematice).

6. Shrnutí důvodů hlavních neúspěchů v ČJ a metodická doporučení

V kurzu bude implementovaná metodika tvorby a využití didaktických testů ve vyučovacím předmětu Český jazyk a literatura.  Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

 logolink:

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2024)

Seminář bude zaměřen na práci s žáky, kteří jsou v českém jazyce neúspěšní z různých důvodů (poruchy učení, žák-cizinec, vztah žáka k vyučovacímu předmětu, kognitivní náročnost učiva, nedostatečná komunikační kompetence aj.). Pozornost bude věnována výsledkům mezinárodních srovnávacích testů a příčinám nízké úspěšnosti českých žáků i příčinám neúspěchu žáků v průběhu středoškolského vzdělávání.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast v seminářích, plnění společného úkolu (konkretizace na prvním semináři), povolena jedna absence (důvod netřeba dokládat).
Účast na posledním semináři je povinná.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK