PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Potřeby integrovaného žáka v běžné hodině českého jazyka - OB2303V04
Anglický název: Textbooks and Aids for Handicapped Students
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 25 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (12.09.2020)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními postupy práce při výuce českého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (především u žáků se zrakovým postižením, tělesným postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) s důrazem na jejich individuální potřeby. Studenti se prakticky seznámí se zásadami tvorby IVP, s konkrétními didaktickými či speciálně didaktickými pomůckami, vyzkouší si aplikovat principy modifikace učebních materiálů pro potřeby žáků s handicapem. V rámci zápočtu se pokusí modifikovat zadané jazykové či stylistické cvičení do výuky ČJ tak, aby respektovalo konkrétní speciálně vzdělávací potřebu žáka.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (20.12.2020)

On-line výuka bude probíhat prostřednictvím prostřednictvím platformy MS Teams. Link na připojení ke konkrétní výukové události bude všem přihlášeným zaslán nejpozději den před každým seminářem prostřednictvím SISu (na uvedené emailové adresy). Výuka bude realizována v souladu s nastaveným rozvrhem v SIS, tj. jednou za 14 dní v pondělí mezi 16:15 až 17:45 hod. Doporučuji všem přihlášeným, aby si práci na této platformě vyzkoušeli předem. Podmínky pro získání zápočtu zůstávají stejné. Další informace podá vyučující na prvním semináři.

12.10.2020 v 16:15 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OWVlYjg1YTctOTdjNC00ODM3LTliZmUtZDk3ZTE0ZGFlZDkw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%22%7d

26.10.2020 v 16:15 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OGU1OGNjY2MtMmY0ZS00OGQ0LTlmMGUtZTE5NGM0NjllNDY2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%22%7d

9.11.2020 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MTY0ZWZiYjQtYTlmYS00NDU0LTk4M2MtOWFhYTI0NjhkYzNm%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%22%7d

23.11. 2020 https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fmeetup-join%2F19%3Ameeting_ODYxOTg0MTgtYTAzOC00NTg1LWExY2YtOWQ3ZTA2YzA4ZGZl%40thread.v2%2F0%3Fcontext%3D%257b%2522Tid%2522%253a%25225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%2522%252c%2522Oid%2522%253a%2522a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%2522%257d%26anon%3Dtrue&type=meetup-join&deeplinkId=abf45d80-8e3f-4607-85ed-0f7c201480e4&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true

7.12.2020 https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fmeetup-join%2F19%3Ameeting_Y2YzNmE2MjYtZWNmNi00NzNiLWFjZGYtYzVkYzBmNjBhZTIy%40thread.v2%2F0%3Fcontext%3D%257b%2522Tid%2522%253a%25225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%2522%252c%2522Oid%2522%253a%2522a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%2522%257d%26anon%3Dtrue&type=meetup-join&deeplinkId=6944b606-3b1b-49c9-8fee-509c903a3cd6&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true

21.12.2020 https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fmeetup-join%2F19%3Ameeting_Y2ViMzQwNDMtMjViNC00NzZkLWI5ODEtZjc1NTBhM2Y2YmE2%40thread.v2%2F0%3Fcontext%3D%257b%2522Tid%2522%253a%25225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%2522%252c%2522Oid%2522%253a%2522a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%2522%257d%26anon%3Dtrue&type=meetup-join&deeplinkId=1669f01c-fdd7-432f-9f89-e7ffc91bcc3b&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (12.09.2020)

Základní literatura:

Štěpáník et al. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG). Praha: Fraus. ISBN 978-80-7489-595-1.

Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (The relation of language and communication in Czech-Slovak-Polish reflection). Praha: Karolinum (konk. Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s. 191-211

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

KUBÍČOVÁ, Z.; KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.

JUCOVIČOVÁ Drahomíra a kolektiv. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D&H, 2009, 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (12.09.2020)

Způsob ukončení předmětu: zápočet

 

1. Aktivní účast na semináři (evidence docházky) - povolena max. jedna neomluvená absence

2. Prezentace zadaného praktického úkolu na semináři (termíny budou rozvrhnuty na úvodním semináři) nejpozději do 21. 12. 2020

V případě distanční výuky odevzdání písemného zpracování úkolu do 21.12.2020.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK