PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Teorie a vývoj spisovného jazyka - O02303081
Anglický název: Theory and Development of Czech Standard Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: TVSJ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Olga Palkosková, Ph.D.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Korekvizity : O02303080
Prerekvizity : O02303009, O02303079
Je korekvizitou pro: O02303080
Je prerekvizitou pro: O02303082
Je záměnnost pro: OB2303210
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2009)
Funkce spisovného jazyka, jeho kulturní a civilizační role; tendence k rozšiřování a zužování rozdílů mezi spisovným jazykem a interdialekty; jazyková norma a kodifikace.
Literatura
Poslední úprava: SMEJKALO (30.11.2005)

Cuřín, F.: Vývoj spisovné češtiny. Praha 1985.

Český jazyk. Opole 1998.

Čmejrková, S. a kol: Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha 1996.

Garvin, P.: Úloha jazykovědců pražské školy při rozvoji jazykové normy českého jazyka. In Rozumět jazyku. Praha 1995.

Havránek, B.: Vývoj českého spisovného jazyka. Praha 1979 (skripta).

Hausenblas, K.: Od tvaru k smyslu textu. Praha 1996.

Jedlička, A.: Spisovný jazyk v současné komunikaci. Praha 1978.

Nebeská, I.: Jazyk - norma - spisovnost. Praha 1996.

Spisovnost a nespisovnost dnes. Sborník příspěvků z mezinárodní konference Spisovnost a nespisovnost v současné jazykové a literární komunikaci. Sborník Pedagogické fakulty MU v Brně,

sv. 133. Editor R. Šrámek. Brno 1996.

Stich, A.: Jazykověda - věc veřejná. Praha 2004.

U základů pražské jazykovědné školy. Praha 1970.

Z klasického období pražské školy 1925 - 1945. Praha 1970.

Zdroje, proměny a perspektivy. Brno 2004.

Sylabus
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2009)

Studijní obor: Učitelství ČJ pro 2.st. ZŠ a SŠ

Kurz: K 67 Teorie a vývoj spisovného jazyka

Forma výuky: seminář

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. Otakar Mališ, CSc.

Požadavky k zápočtu: aktivní účast v semináři, seminární práce (na základě studia a vlastního výzkumu).

Cíl kurzu:

Objasnění problematiky teorie a vývoje spisovného jazyka, hlubší poznání jednotlivých vývojových stádii spisovné češtiny a úkolů spis. jazyka ve společenské komunikaci.

Obsah kurzu:

Etapy vývoje spisovného jazyka ( jazyk nejstarších památek,

rozvoj češtiny ve 14. století, čeština v době husitské, humanistická čeština, situace českého jazyka v době baroka a jeho hodnocení, národní obrození, státní samostatnost, období 2. světové války a poválečné, současná situace). Hlavní osobnosti české jazykové historie, vývoj gramatického myšlení, zpracování jazykových příruček a gramatik.

Základy teorie spisovného jazyka, konfrontace s názory a zásadami, které vycházejí z jiných lingvistických tradic a byly ověřeny při řešení specifické problematiky jednotlivých spisovných jazyků, zvláště slovanských. Aspekty a roviny popisu spisovného jazyka. Jazyková situace. Funkce spisovného jazyka a jeho úkoly ve společenské komunikaci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK