PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy - O01321902
Anglický název: Didactics of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 15 / 15 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Předměty obecného základu
Prerekvizity : O01321048
Je prerekvizitou pro: O01321903
Je záměnnost pro: O01321904
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění. Učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu – učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu. V souvislosti s projektem Horizon AMASS budou studenti zkoumat otevřené formy kolaborativního umění, procesy umělecké tvorby a vizuální komunikaci a aktivně se na nich podílet.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

Zasazení výtvarné výchovy v širším kontextu souvisejících oborů: např. vizuální kultura. Promyslet možnosti interdisciplinární návaznosti výtvarné výchovy na ostatní školní předměty na 1. st.ZŠ. Prostudovat kurikulární dokumenty: RVP ZV vzdělávací oblast Umění a kultura a naučit se s nimi pracovat. Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev ( proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

Výtvarná výchova, vizuální výchova,interdisciplinarita, vizuální vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, dětská kresba, otevřená umělecká forma, procesy umělecké tvorby.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011

 

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.

Plzeň: ZU 2017

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:

Verlag Dashofer 2005 
RVP www.vuppraha.cz

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

přednáška, seminář, online výuka

výuka bude vedena distanční/hybridní formou v prostředí MS TEAMS

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

* Požadavky pro klasifikovaný zápočet:
 aktivní účast na seminářích, průběžné zpracování dílčích úkolů, aktivní spolupráce v projektu Horizon AMASS.

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhnou výuka i  zakončení předmětu distanční/hybridní formou dle pokynů vyučující/ho.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)

1. Cíle a obsah výtvarné výchovy
2. Výtvarný úkol a učivo Vv; didaktické kategorie, analýza obsahu, výtvarné řady a projekty

3. RVP ZV, ŠVP, kurikulární dokumenty; plánování výtvarného úkolu I.

4. Analýza výtvarného úkolu; tvořivost; plánování výtvarného úkolu II.

5. Standardy Vv; analýza učiva

6. Vizuální vnímání

7. Umění ve výtvarné výchově; interpretace uměleckého díla

8. Galerijní a muzejní edukace, metody a přístupy; příklady

9. Muzejní pedagogika; návštěva a analýza vzdělávacího programu

10.Reflexe a zpětná vazba ve Vv; formativní hodnocení

11. Hodnocení ve Vv; plánování výtvarného úkolu III.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK