PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Primární pedagogika II - Alternativní školy a inovativní programy I - O01315619
Anglický název: Alternative schools and innovative programmes I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Korekvizity : O01215555, O01315617
Prerekvizity : O01215102
Záměnnost : O01317188
Je korekvizitou pro: O01215555, O01315620, O01315617
Je neslučitelnost pro: OVP15619, OKVP15619, OK0615628
Je prerekvizitou pro: O01315623
Je záměnnost pro: OK0615628
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (24.10.2021)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili homogenní variantu studia a musí se zapsat do všech tří kurzů současně. Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI. Hlavním obsahem kurzu je sledování a analýza videozáznamů, případně náslechů ve školách, praktické činnosti inspirované konkrétními principy a pedagogickými a didaktickými postupy vybraných proudů a programů, hledání možností vlivu vybraných proudů a programů na naši školu a na vlastní pojetí výuky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.10.2021)

Cílem je hlouběji se seznámit s vybranými  inovativními programy. Cílem je hledání možností jejich vlivu na vlastní pojetí výuky.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.10.2021)

 

 

 

 

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (24.10.2021)

 

GADOTTI, M. (1994) Reading Paulo Freire - His live and work. State University of New York Press

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21527/freireho-kriticka-pedagogika-a-technologie.html/Freire, Paulo (1970). Pedagogy of the Oppressed. Penguin Books.

Kargerová, Maňourová: Kompetentní učitel 21.století – publikace vydaná Step by Step ČR

Kreisberg, Seth. (1992) Tranfofrming Power. Domination, Empowerment adn Education. State University of New York Press.

Kreislová Z., Krok za krokem 1.třídou, Praha: Grada 2008 ISBN 978–80–2038–8

Krejčová V., Kargerová J., – Vzdělávací program Začít spolu- Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ- Praha: Portál, 2003 ISBN 80–7178–695–0

Lukavská E., – Pozor děti! Praha: Vydavatelství a nakladatelství Čeněk Aleš 2003

Magda Ledvinková, Richard Macků. (2011) Paulo Freire – pedagogika utlačovaných a její vztah k teologii osvobození Caritas et Veritas. 2.2011 str. 68–74

Pedagogika utlačených přeložil Ladislav Šenkyřík http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty25_!freire

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80–7178 584-9. JŮVA, V.; SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno: Paido, 1998.

R. Váňová, „Reformní pedagogika a současná alternativní pedagogická hnutí.“ In J. Vašutová, Kapitoly z pedagogiky. KU, Praha, 1998.

Rýdl, K. Alternativní školy, inovace ve vzdělávání, pedagogický výzkum. Učitelské listy, 2002, roč.   č. 6, s. 5-7.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994

Rýdl, K.: Inovace v evropských vzdělávacích systémech. Praha, ISV 2003

Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Spilková, V., Koťa , J. Zamyšlení nad současnou školou. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 4, s. 341-342.

Toffler, A. – Tofflerová, H.: Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha 2001

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (22.11.2021)

Inovativní a alternativní  programy

Pedagogika utlačovaných

Program Začít spolu (formy spolupráce s rodinou)

Intuitivní pedagogika

Zážitková pedagogika

CLIL
 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (24.10.2021)

Příprava na semináře (student vypracuje vždy úkol a na seminář přichází  připravený).

Průběžná příprava.

Aktivní účast (1 omluvená absence, domluvené náhrady -viz. první seminář a informace k němu)

Závěrečná argumentativní esej.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK