PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Primární pedagogika I – Portfolio ve vzdělávání - O01315617
Anglický název: Portfolio in Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 40 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Klára Vondřičková
Vyučující: Mgr. Klára Vondřičková
Korekvizity : O01215555, O01315619
Prerekvizity : O01215102
Záměnnost : O01315618
Je korekvizitou pro: O01315619, O01215555
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (10.09.2021)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul „Primární pedagogika I. - VI.“. Studenti v rámci tohoto modulu studují v zimním semestru tři předměty, tj. Primární pedagogika I., II., III. Zapisují se pouze do předmětu Primární pedagogika I – Filosofie pro děti. Do dalších předmětů je dodatečně zapíší vyučující. Hlavním obsahem kurzu je aktivní seznamování s konceptem filosofie pro děti (P4C), jeho principy, cíli, klíčovými fázemi i technikami.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (10.09.2021)

Cílem konceptu filosofie pro děti je navodit ve třídě bezpečnou a podnětnou atmosféru, ve které se žáci společně učí si naslouchat, navzájem se respektovat, klást si otázky, samostatně přemýšlet a usuzovat, opírat svá rozhodnutí a jednání o konkrétní argumenty a být otevřený a empatický k ostatním. Cílem kurzu je rozvoj povědomí studentů učitelství o principech a cílech filosofie pro děti a jejich kompetencí v oblasti facilitování jednotlivých fází zkoumajícího společenství, využívání technik i stimulů pro společnou tvorbu důležitých (velkých) otázek.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (02.02.2022)

 

 

 

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (08.09.2021)

BUCKLEY, J. P4C do kapsy - Začínáme s filozofií pro děti. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2015. ISBN 978-80-87456-66-8.

BUCKLEY, J. Myšlení hrou - Filozofie v pohybu. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2015. ISBN 978-80-87456-67-5.

BUCKLEY, J., BIGGLESTONE, T. P4C - Jak začlenit filosofii pro děti do kurikula. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2018. ISBN 978-80-7591-010-3.

Michaund, O. What Kind of Citizen is Philosophy for Children Educating? What Kind of Citizen Should it be Educating? Philosophical Inquiry in Education 2020, Volume 27, No. 1, pp 31-45.

Další podklady na:

www.clovekvtisni.cz/filozofie-pro-deti 

www.thephilosophyman.com/circles

 

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (08.09.2021)

aktivizační, komunikační a facilitační metody, studium odborných textů a stimulů

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (10.09.2021)

Student učitelství jako účastník zkoumajícího společenství

Student učitelství jako facilitátor procesu zkoumání.

Student učitelství v roli učitele plánujícího výuku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (09.10.2021)
Zápočtové požadavky: aktivní účast na setkáních (100%, v případě neúčasti na některém setkání - náhradní práce), facilitace ve dvojici jednoho zkoumání (angl. Inquiry).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK