PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Hra na nástroj I - O01308054
Anglický název: Instrumental Study I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3, semestr5 (pětileté studium ZŠ pecializace HV)
Staré označení: HRNÁ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Prerekvizity : O01308034, O01308035, O01308036
Je záměnnost pro: OK0608054
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (12.09.2017)
Cílem předmětu Hra na nástroj v tomto typu studia je rozvoj technických, uměleckých a improvizačních dovedností v souvislosti s použitím nástroje v pedagogické praxi při výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Student si vytvoří při konzultacích s pedagogem individuální studijní plán, zahrnující výběr přednesových skladeb a časový harmonogram jejich nastudování. Obsahem předmětu je studium technického a přednesového repertoáru, výběr je dán mírou nástrojové vyspělosti studenta. Nastudování přednesové skladby z období baroka. Dále pak postupné získávání improvizačních dovedností, umožňující tvorbu klavírního doprovodu a nástrojové interpretace lidových i umělých písní ve výuce na ZŠ. V tomto semestru je výuka improvizace zaměřena na schopnost využití kadencí TSD a jejich stylizaci v souvislosti s charakterem písní. Ve hře na housle je prioritně sledována čistota intonace (písně a kratší skladby).
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)
1 kredit/30 hodin: 12 hodin přímé výuky, 18 hodin práce na studovaném repertoáru.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)

HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek ZUŠ, střední a vyšší pedaogigcké školy. PEtřvald: Blesk Market, 2001, 91 s. ISMN 970-0-706544-00-7.  
HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991. 91 s. 
NEDĚLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rovzoje osobnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagoigcká fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3. 
NEDĚLKA, M. Příručka klavírní improvizace I. praha: Karolinum, 1997. 111 s. ISBN 80-7184-314-8. 
TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.

TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha : Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.

JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha : SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6.
MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha : Panton, 1983.

BERNATÍK, R. Klavírní doprovody písní hudební výchovy pro 1.-4. ročník základní školy. 4 svazky. Ostrava : Pedagogická fakulta 1984.

SLAVÍKOVÁ, M. Výběr houslových skladeb z hlediska uplatnění při poslechu hudby v 1.-4. ročníku základní školy. Plzeň : ZUPF, 1995. 80 stran- ISBN 80-7043-141-5.
MICKA, J. Hra na housle. Technika-výraz-didaktika. Praha : Supraphon 1972. 412 str.
ŠEVČÍK, O. Škola smyčcové techniky op. 2, seš. 4. Praha : SNKL 1956.
ŠEVČÍK, O. Houslová škola pro začátečníky. seš. 7. Praha : SNKL 1956.
MICKA, J. Melodie mistrů. Praha : SNKHU 1967.
BERAN, J. Národní písně (Housle a klavír). Praha : Supraphon 1989.
Nástrojový repertoár dle technické vyspělosti studenta.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (29.10.2019)

Hra vybraného repertoráru, 

přehrávka na konci semestru,

student předvede nastudovaný repertoár

a hru minimálně 5 písní (lidových či umělých) s použitím kadencí a 

stylizací, která odpovídá vybraným písním. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)

V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, 

ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. 

Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. 

3 písně (z 5písní) musí být v mollové tónině. 

 

Z přednesových skladeb se zaměříme na barokní skladbu. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK