PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika HV pro nehudební specializace - O01308052
Anglický název: Didactics of Music Education for Non-musical Specialization
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Vyučující: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Neslučitelnost : OK0608052
Prerekvizity : O01308034, O01308035, O01308036
Záměnnost : OK0608052
Je neslučitelnost pro: OK0608052
Je záměnnost pro: OK0608052
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (18.01.2020)
Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (18.01.2020)

Cílem předmětu je příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické. Získávání vědomostí a rozvoj dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. Seznámení s metodickou literaturou, aktivní tvoření modelových situací výuky hudební výchovy a následná analýza.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (28.01.2022)

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Bude vyučován pouze v kombinovaném studiu (je stanovena jeho záměnnost s předmětem denního studia) za podpory kurzu v Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11576 . Zapsaní studenti do předmětu se zároveň zapíší do tohoto kurzu a zde budou průběžně plnit stanovené úkoly.

2 kredity/60 hodin. 8 hodin přímé výuky, 33 hod. samostudia a plnění seminárních úkolů, 10 hod. rozvoje vlastních hud. dovedností, 3 hodiny praxe, 6 hodin příprava na praxi.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (03.02.2021)

Základní studijní literatura:

VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2.

Doporučená litaratura:

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. 319 stran. ISBN 80-04-20587-9
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2007. 196 stran. ISBN 978-80-246-1367-3.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.
Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
Osnovy Hv, učebnice Hv, metodické příručky. RVP.
Časopis Hudební výchova.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (28.01.2022)

Hra 5 písní na zobcovou flétnu v tóninách C, D, F, G dur.
Chromatická transpozice hlasových cvičení na klavír.
Drobné seminární úkoly vyplývající z učiva (modely pro hru na ozvěnu, příprava na nácvik písně imitací a intonací, soubor intonačních a hlasových cvičení apod.).

Potvrzení o vykonané praxi (viz protokol o evidenci praxe z HV)

Předložení vypracované přípravy na hodinu Hv, realizovanou studentem v rámci pedagogické praxe (platí pro studenty denního studia a pro ty studenty z kombinovaného studia, kteří neučí v praxi Hv).
Závěrečný test pro udělení klasifikovaného zápočtu (požadavky viz webové stránky katedry Hv).

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (03.02.2021)

Psychologické základy hudební výchovy - hudební činnosti, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika, diagnostika hudebnosti.
Rozvoj hudebního sluchu, rytmického a tonálního cítění.
Funkce přípravných cvičení.
Hlasová výchova.
Metody nácviku písně.
Rozvoj intonačních dovedností, sluchová analýza, počátky tvořivé intonace.
Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.
Prvky vícehlasu, jeho nácvik.
Poslechové činnosti.
Seznámení s metodickou literaturou.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2010)

O0138036 Pohybová výchova a orffovské nástroje

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK