PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pohybová výchova a orffovské nástroje - O01308036
Anglický název: Eurthythmics and Orff Instruments
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: rok 3, semestr 5 (u nového i starého pětiletého studia ZŠ jazyk)rok 2, semestr 1 (u pětiletého studia ZŠ spec. HV)
Staré označení: PVHO
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Vyučující: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OK0608036
Je prerekvizitou pro: O01308056, O01308108, O01308054, O01308055, O01308052, O01308057, O01308118, O01308274, O01308059, O01308910
Je záměnnost pro: OK0608036
Anotace -
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2013)
Povinný kurz v rámci společného základu.Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a nezbytné pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby. Osvojí si pravidla elementární kompozice i metodiku nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (11.09.2021)

Doba očekávané přípravy na dvoudhodinové cvičení: 60 minut

Práce se studijními materiály (za semestr): 24 hodin

 

 

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (16.09.2016)

ZÁKLADNÍ ČESKÁ LITERATURA:

BLAŽEKOVÁ, M. Orffov Schulwerk. Principy a adptácia. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Pedagogická fakulta, 2011.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010.

KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha : SPN, 1971.

KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.

KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha : IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Comenium musicum.  Praha : Editio Supraphon, 1987.

 

ROZŠIŘUJÍCÍ ZAHRANIČNÍ LITERATURA:

JUNGMAIR, U. E. Das Elementare. ZurMusik- undBewegungserziehungimSinne Carl Orffs. [Elementare. K hudební a pohybové výchově v duchu Carla Orffa.] Mainz : Schott, 2003.

KEETMAN, G. Elementaria. ErsterUmgangmit dem Orff – Schulwerk. [Elementaria. První setkání s OrffovýmSchulwerkem.]Stuttgart : ErnstKlett, 1970.  

KELLER, W., REUSCH, F. Orff Schulwerk. Einführung in "Musik für Kinder". Grundlagen und Ziele des Orff-Schulwerks. [Orffův Schulwerk. Úvod k "Hudbě pro děti". Základy a cíle Orffova Schulwerku] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. 

KUGLER, M. (Vyd.) Elementarer Tanz - Elementare Musik. Die Günther-Schule München 1924 bis 1944. [Elementární tanec - elementární hudba. Günther-Schule München 1924 do 1944.]  Mainz : Schott Musik International, 2002. 

KUGLER, M. Die Methode Jaques-Dalcroze und das Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Bewegungsorientierte Konzeption der Musikpädagogik. [Metoda Jaques-Dalcroze a Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Pohybově zaměřené koncepce hudební pedagogiky]  Frankfurt am Main : Peter Lang, 2000. 

ORFF, C. Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Rhythmisch-melodische Übung. [Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Rytmicko-melodické cvičení.] Mainz : B.Schott's Söhne, 1933. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder I. Im Fünftonraum. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti I. V pětitónovém prostoru.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1950.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder II. Dur: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti II. Dur: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1951. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder III. Dur: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti III. Dur: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder IV.Moll: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti IV. Moll: Bordun - stupně.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1953. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder V.Moll: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti V. Moll: Dominanty.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1954.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (19.09.2016)

·         Aktivní účast na semináři (docházka 80%).

·         Aktivní řešení zadávaných problémových úloh probíraných oblastí v průběhu seminářů (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů).

·         Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.1

·         Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%).

·         Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin.2

 

-------------------------------------------

1) Bližší informace k výstupu podají vyučující v průběhu semináře.

   Kritéria pro hodnocení výstupu jako nedostatečného:

výstup je prostředkem k učení, nikoliv k přímému hodnocení studenta, přesto je vyžadována určitá úroveň. V případě nedostatečného výstupu je dle časových možností studentovi umožněna oprava. Nedostatečný výstup však může být důvodem k neudělení zápočtu.

o   nepřipravenost výstupu

o   nedodržení probrané látky (např. metodiky nácviků)

o   student není schopen zazpívat píseň či ji jinak reprodukovat melodii (píseň buď složitá lidová či odpovídající dětská umělá)

o   popisný pohyb namísto elementárního tance či pohybové kompozice

    

2) Absolvování 2 hodin orientační praxe v hodinách Hv na ZŠ

student si domluví náslechy na školách a přinese potvrzení o absolvování praxe zapsané v Protokolu o evidenci praxe z hudební výchovy

dokument ke stažení na: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/magisterske-studium/pedagogicka-praxe/

potvrzení praxe musí obsahovat razítko školy, bez něj nebude náslech uznán k zápočtu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK