PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Mediální výchova - O01303250
Anglický název: Medial Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 75 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: MEVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Prerekvizity : O01103005, O01303026
Je neslučitelnost pro: OK0603250
Je prerekvizitou pro: O01303149
Je záměnnost pro: OK0603250
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

Výuka bude probíhat přes zoom. Odkaz na lekci bude zasílán přes SIS. Před prvním seminářem dostanou studenti e-mail s přesnějšími instrukcemi.

Podpůrné materiály a odevzdávání prací probíhá přes Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

Heslo bude sděleno na semináři.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001.
BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl.: Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
PIKE, G. - SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění dílčích úkolů, povoleny jsou 2 absence.
Výstup na semináři (ve skupině) s připraveným mediálním tématem na základě rozboru konkrétní mediální situace: Bude obsahovat konkrétná aktivitu k využití na 1. st. ZŠ, konkrétní mediální materiál. Aktivita  bude zaměřena na splnění konkrétního cíle. 

Studenti se zapíší do harmonogramu na prvním semináři.

V případě distanční výuky bude výstup nahrazen seminární prací, odevzdání přes Moodle, termín: 30. 4. 2021. Přesné instrukce na 1. semináři.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (20.01.2020)


Obsah kurzu:
mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médií a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy

 

 

Témata:

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. Fake news, desinformace.

 3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.

 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Sociální sítě a jejich vliv na děti.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ.

12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění dílčích úkolů, povoleny jsou 2 absence.
Výstup na semináři (ve skupině) s připraveným mediálním tématem na základě rozboru konkrétní mediální situace: Bude obsahovat konkrétná aktivitu k využití na 1. st. ZŠ, konkrétní mediální materiál. Aktivita  bude zaměřena na splnění konkrétního cíle. Studenti se zapíší do harmonogramu na prvním semináři.

Při distanční formě výuky bude výstup nahrazen seminární prací, odevzdání do Moodlu, termín 30. 4. 2021.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK