PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika vlastivědy I - O01112023
Anglický název: Didactics of Homeland Study - primary schools I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: 81 / 83 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Záměnnost : O02312005
Je neslučitelnost pro: OK0612014
Je záměnnost pro: OK0612014
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech studenti seznamují s jednotlivými kroky didaktické analýzy, samostatně zpracovávají vybrané téma. Seznamují se s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)

Přednáška a seminář stručně seznamují se sociálními vědami, které jsou obsahem vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Učí studenty zpracovávat obsah sociálních věd vzhledem ke kognitivnímu vývoji žáků primární školy.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2021)

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5801

Literatura
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005.

DVOŘÁKOVÁ M. Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství. Orbis Scholae, 7 (1), 101-117.. Orbis scholae, 2013, vol. 2013/ 7, s. 101-117. ISSN 1802-4637.

DAHL, R:  O demokracii.. Praha: Portál 2001.

ČORNEJ P.; POKORNÝ, J.: České dějiny ve zkratce do r. 2004. Praha: Práh. 2007

DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010.

DVOŘÁKOVÁ,M; DVOŘÁK,D.: Metodická příručka a pracovní sešity 4, 5 k učebnicím vlastivědy. Praha: SPN 2003.

KIRSTE, R.; SCHULTZE. H.; TWORUSCHKA,U.: Svátky světových náboženství. Praha: Vyšehrad 2002.

ŘÍCHOVÁ,B.: Úvod do studia politologie. Praha: Portál 2002.

SMITH, A.: Politická filozofie. Praha: Portál 2005.

VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010.

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)

1. Kurikulum společenských věd v primární škole a jeho problémy

Věcné učení a společenské vědy v českém vzdělávání v průběhu 20. století.

2. Analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii i v současnosti v různých vzdělávacích systémech práce s učebnicemi  

3. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice

4. Participace občanů na politickém rozhodování, zájmové a nátlakové skupiny – řešení společenského problému

5. Sociální spravedlnost a střet zájmů v politice – práce s kontroverzními tématy

6. Člověk v cyklu roku, obsah a způsoby slavení v průběhu roku: podzim, zima

7. Různá pojetí historického učiva – práce se staršími i současnými  učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět -

8. Historické myšlení, časová osa, generace a jejich vzpomínky, práce s životopisem – cíle a ukázky různých metod práce

9. Tematické pojetí historického učiva – práce s modelovou situací 

10. Didaktická analýza vybraného historického období

11. Metody a způsoby práce vhodné pro získávání zkušeností s historickými tématy

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2021)

Zápočet udělen za 80% účast na seminářích, za průběžné plnění úkolů v seminářích - odevzdání v Moodle

Splnění písemného testu z českých dějin

Seminární práce:  návrh zkušenostní výuky k vybranému historickému tématu

Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5801

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK