PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika II - O01110616
Anglický název: Children and mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110615, O01110617
Prerekvizity : O01110612, O01110613, O01110614
Je korekvizitou pro: O01110617, O01110615
Je neslučitelnost pro: OK0610616
Je záměnnost pro: OK0610616
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.01.2022)
Pokračování kurzu Dítě a matematika I - O01110613. Práce v semináři bude zaměřena na analýzu žákovských řešení úloh, na prohloubení teoretických oblastí didaktiky matematiky, na didaktickou analýzu studentova vedení kroužku a dále na přípravu náplně a didaktického zpracování dalšího kroužku. Zkušenosti studentů budou obohaceny zkušenostmi praktickými od učitelů, kteří spolupracují s KMDM. Podle možností budou také analzyovány videonahrávky částí vyučovacích hodin.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.01.2022)

Umožnit studentům

* proniknout hlouběji do kognitivních procesů dětí prostřednictvím analýzy jejich řešení úloh i jejich matematického chování při různých aktivitách,

* poznat vlastní způsob poznávání v matematice (vlastní kognitivní styl)

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.01.2022)

Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (viz Prohubující modul). Výuka pravidelně probíhá na škole, v případě zhoršení pandemické situace bude probíhat na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.01.2022)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.01.2022)

Analýza žákovských prací písemných nebo ústních z videozáznamů. Podle možnosti i rozbor videozáznamu některé vyučovací hodiny nebo záznamů z kroužků.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.01.2022)

- 100% aktivní účast na seminářích
- portfolio

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (30.01.2022)

Obsah má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků. Rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací. Konkrétní témata a prostředí, ve kterých se bude pracovat, budou stanovana na prvním semináři a postupně doplňována.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK