|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (12.09.2017)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (04.09.2017)
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. Zahraniční: Učebnice českého jazyka:
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (12.09.2017)
Ústní zkouška prověří znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční, bude shrnovat obsah všech tří absolvovaných kurzů: Didaktika I, II a III. Otázky ke zkoušce vycházejí z okruhů pro SZK - dostupné na webu katedry. Součástí zkoušky je rovněž didaktická transformace učiva v podobě vytvoření didaktické situace nad určitým tématem, k čemuž bude studentovi poskytnuta příslušná část některé z učebnic. Cílem je prokázat, že si student osvojil znalosti a dovednosti spojené s transformací obsahu pro výuku a přípravou příslušných strategií výuky. Bezpodmínečnou součástí je znalost didaktické terminologie. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (04.09.2017)
Didaktika českého jazyka III Cíle: Odevzdání práce v zadaných termínech je podmínkou pro přistoupení ke zkoušce. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace. Struktura práce 1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!) Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.
Okruhy jsou stanoveny společně pro ZŠ i SŠ, každý z nich bude zpracován (i) zvlášť s přihlédnutím ke specifiku kurikula ZŠ a zvlášť s přihlédnutím ke specifiku kurikula SŠ, (ii) s přihlédnutím k vývojověpsychologickým aspektům. 1 Informativní a persvazivní funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl publicistický - fakta, názory a komentáře 2 Mediální gramotnost, mediální komunikace, reklama, manipulativní komunikace 3 Komunikační situace, komunikační strategie, zdvořilost 4 Interpersonální komunikace, prosazování záměru, argumentace, manipulace 5 Pravidla diskuse 6 Slohová charakteristika výrazových prostředků, jejich volba podle funkce projevu a záměru mluvčího 7 Rozvoj mluveného projevu - frontální projev, volba jazykových prostředků, žánry, funkční styl rétorický 8 Rozvoj mluveného projevu - interpersonální komunikace, argumentace 9 Čtení s porozuměním 10 Věcné čtení, práce s odborným textem 11 Naslouchání - aktivní, kritické, praktické 12 Rozvoj psaného projevu - Pojmovost jako konstituující faktor projevu. Funkční styl odborný 13 Rozvoj psaného projevu - Spontánnost jako konstituující faktor projevu. Funkční styl prostěsdělovací 14 Rozvoj psaného projevu - Estetická funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl umělecké literatury 15 Rozvoj mluveného i psaného projevu - Stylistické aspekty výstavby textu, vlastnosti textu |