PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia výchovy ke zdraví - ORVZ17201
Anglický název: Introduction to Study of Health Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdraví považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21", kde je nastolen požadavek na vybudování systému adekvátní odborné přípravy pro řízení a řešení praktických problémů v oblasti veřejného zdravotnictví - zkvalitnění zdravotního stavu populace.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

Cílem předmětu je seznámit studenty s programem studia oboru výchova ke zdraví, motivovat je k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie a o otázky výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání

Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

HOLČÍK, J.; KAŇOVÁ, P.; PRUDIL, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno : NCONZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8

JANEČKOVÁ, H.; HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-592-9

KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8

KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

Usnesení vlády ČR č. 1046, Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, ze dne 30. 10. 2002.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

Aktivní účast na workshopu.

Sylabus
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

1. Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.

2. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.

3. Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav psychické, duševní a sociální pohody.

4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.

5. Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK