PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Syndrom CAN - ON2317013
Anglický název: Syndrome CAN
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Prerekvizity : ON2317003
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
Cílem předmětu je seznámit s problematikou násilí v rodině. Předmět úzce navazuje na učivo sociální pediatrie. Je zaměřen na problematiku syndromu CAN - Child Abuse and Neglect (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte), agresivitu a násilí. Vychází z právního postavení dítěte ve společnosti a prakticky aplikuje znalosti týkající se sociálně-právní ochrany dítěte.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)

Cílem předmětu je seznámit s problematikou násilí v rodině.

Literatura
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2014)

 

1.     ČÍRTKOVÁ, L.; Et al. Domácí násilí: přístup k řešení problému ve vybraných evropských zemích: studie. Praha : Bílý kruh bezpečí, 2002. ISBN 0-86284-19-0

 

2.     FORWARD, S; BUCK,C.; PROVAZNÍKOVÁ, H. Když nám rodiče ničí život: syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Vyd. 1. Praha: Motto, 2008, 343 s. ISBN 978-80-7246-417-3.

 

3. DUNOVSKÝ, J.; MITLÖHNER, M.;, HEJČ, K.; HANUŠOVÁ-TLAČILOVÁ, J. Problematika dětských práv v ČR s přihlédnutím k fenoménu komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: Grada :, 2005. 251 s. ISBN 80-247-1201-6
4. DUŠKOVÁ, Z. et al. Obraz problematiky týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v letech 1992 - 2003. Praha : Dětské krizové centrum, 2004. 103 s.
5. Et al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. 1. vyd. Praha : IREAS, Institut pro strukturální politiku, o. p. s., 2007. 229 s. ISBN 978-80-86684-47-5
6. HANUŠOVÁ, J. Kompetence studentů vybraných fakult Univerzity Karlovy k prevenci syndromu sexuálního zneužívání dětí: Doktorská disertační práce. České Budějovice : ZSF JU, 2009. 126 s.
7. HANUŠOVÁ, J. Sexuální zneužívání. 2. vyd. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24 s. ISBN 80-86991-64-4
8. HANUŠOVÁ, J. Násilí na dětech - syndrom CAN. 1. vyd. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-78-4

 

9. HANUŠOVÁ, J.; HELLEBRANDOVÁ, K. Interdisciplinární spolupráce. 1. vyd. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-79-2

 

10.     KONRÁD, Z. - BANGO, D. Metodika vyšetřování trestných činů souvisejících s domácím násilím. Vyd. 1 Praha: PA ČR, 2007, 60s. ISBN 978-80-7251-241-6

 

11. Národní akční plán transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti (do roku 2013). Praha : MPSV, 2009.
12. Národní plán boje proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí na období 2006 - 2008. Praha : MV ČR. 2006.
13. ŠEVČÍK, D. - ŠPATENKOVÁ, N. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 186 s. ISBN 978-807-3676-902.

 

14.     VANÍČKOVÁ, E.; PROVAZNÍK, K.; HAJD-MOUSSOVÁ, Z. Sexuální násilí na dětech. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. 118 s. ISBN 80-7178-286-6

 

15.   VANÍČKOVÁ, E. Násilí na dětech. Praha : Humanitas Profes, 2001. 85 s.

 

16.   WEISS, P. Sexuální zneužívání - pachatelé a oběti. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2000. 211 s. ISBN 80-7169-795-8

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (26.07.2013)

Požadavky k zápočtu: úspěšné absolvování zápočtového testu (75 %). Pokud student neuspěje v prvním testu, bude vypsán pouze jeden opravný termín (úspěšnost 75 %).

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)

1. Terminologie - týrání, sexuální (pohlavní) zneužívání dětí, zanedbávání.

2. Etiopatogeneze, etiologie a rizikové faktory týkající se syndromu CAN.

3. Projevy a následky syndromu CAN.

4. Diagnóza syndromu CAN.

5. Reakce pracovníků.

5. Legislativní rámec.

6. Prevence a optimalizace řešení patologických situací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK