PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Seminář k dějinám výchovy - ON2314512
Anglický název: Seminar on History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Prerekvizity : ON2314501
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Cíl předmětu
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)

Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.

Literatura
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)

CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.

KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.

LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.

LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.

RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.

RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)

100% docházka na semináře.

Aktivní účast na seminářích.

Prezentace jednoho ze zvolených témat.

Sylabus
Poslední úprava: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)

Obsahové vymezení:

1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství.

2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský

3. Jansenismus ve Francii v 17. století a pietismus v Německu v 17. a 18. století

4. Filantropiské snahy - Kindermann, Basedow, vznik sociální pedagogiky.

5. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj

6. Výchova člověka, právo dítěte na úctu.

7. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním.

8. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí. Pokusnictví.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK