|
|
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
|
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Cíl : Položit základy k teoreticky zdůvodněnému procesu přípravy a realizace výtvarné edukace jako tvořivě-výrazové dimenze předškolního vzdělávání. Integrovat receptivní, produktivní a výtvarně teoretickou dimenzi kompetence učitelky mateřské školy.Vytvořit poučený náhled na záměrně navozené a učitelkou vedené výtvarné činnosti dětí a funkční slovník pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy. |
|
||
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu/učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012-2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 351 s. ISBN 978-80-7290-700-7. s. 264-299 HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5. HAZUKOVÁ,H.; Didaktika výtvarné výchovy VI ( Tvořivost a výtvarná výchova). 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2010. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1. SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9. Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7 FULKOVÁ, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1999. ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvar.uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5. ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. Námět ve výtvarné výchově. Praha,Sarah 1995. Techniky ve výtvarné výchově. 1996 CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992 Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993 Objevujte s námi tvar. Aventinum 1995 Objevujte s námi textil. Aventinum 1996 Tužkou, štětcem nebo myší ... Aventinum 1998 http://www.crea-edu.cz/co-je-kreativita |
|
||
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)
Seminární práce |
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
1.1. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína, její zvláštnosti a přínosy rozvoji osobnosti dítěte. Vztah cílů a prostředků. 1.2. Realizační prostředky výtvarné edukace (vizuálně obrazné prostředky a druhy činností s nimi). Hodnocení jako prostředek, úkol a cíl výtvarné výchovy. 1.3. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a tvorby.Význam imaginace a komunikace. 1.4. Výtvarné umělecké dílo znakový systém a objekt vnímání. Typologie otázek, jejich didaktický význam . 2. Praxe: 2.1. Plánování výtvarných činností. Cíl, úkol, námět a výtvarný problém jako didaktické kategorie myšlenkového modelu výtvarné edukace. 2.2. Cesta od nápadu k výtvarnému úkolu a řešeným problémům. Myšlenkové mapy, konceptová analýza námětu. Informační model přípravy učitelky na vedené výtvarných činností dětí. Kontextualizace výtvarně edukačních obsahů. Metodické a tématické řady, integrované tematické celky.
Klíčová slova česky: zodpovědnost, kompetence, rozhodování, informace, interpretace, estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, tvorba, výraz, význam, forma, tvořivost |
|
||
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Požadavky pro udělení zápočtu: Seminární práce : Vytvořit myšlenkový model výtvarné řady dle zadání, alespoň jednu z těchto částí realizovat s dětmi v MŠ. Zpracovat a připojit (sebe) hodnotící reflexi průběhu i výsledků realizované výtvarné činnosti. Podrobná verze seminární práce :1)Vytvořit myšlenkovou mapu a vybrat z ní nápady pro řadu alespoň tří různých druhů výtvarných úkolů pro konkrétní věkovou skupinu dětí v MŠ. Jeden z navržených (popř. realizovaných) úkolů zaměřit na zobrazení člověka v určité situaci (činnosti s nějakým objektem, interakci s jiným člověkem či zvířetem). 2) Nápady zpracovat písemně do didaktických kategorií výtvarné řady (VŘ) buď tematické, nebo metodické, nejlépe tematicky-metodické, (viz formulář D3/2). 3) Jeden z vybraných výtvarných úkolů VŘ zpracovat realizovat s dětmi v MŠ. Vzniklé dětské práce přinést k zápočtu. 4) Písemně zhodnotit průběh i výsledky realizace navržené jednotky Vv podle bodů did. materiálu DIII/ 9 a tuto hodnotící reflexi doplnit sebehodnotícím komentářem.
|