PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Výchova a role vychovatele v současném světě - OKO131363
Anglický název: Education and educators´role in the contemporary world
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Josef Černý
Vyučující: Mgr. Josef Černý
Prerekvizity : OKO131111
Je záměnnost pro: OKO133283
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Specifika profese vychovatele a role vychovatele v proměnách současného světa.Poukázat na význam práce vychovatele a zdůraznit podstatné souvislosti filosofické, psychologické, sociální a historické. Otázky otevřené občanské společnosti, výchova k toleranci a kooperaci mladé generace. Náhled do trvalých i aktuálních problémů výchovy. Seznámení s organizačním zajištěním chodu instituce. Vychovatel a příslušníci pomáhajících profesí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Cílem je shrnout a propojit základní tematické okruhy profese vychovatelství, s nimiž byl student v předchozích pěti
semestrech seznámen, a to s ohledem na teorii i praxi oboru.

Literatura
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Literatura doporučená v souvisejících předchozích předmětech, web MŠMT, legislativní normy

Sylabus
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Obsahové vymezení:
"    Specifika profese vychovatele a role vychovatele v proměnách současného světa. Otázky otevřené občanské
společnosti, výchova k toleranci a kooperaci mladé generace v multikulturním, multietnickém a interkulturním společenství.
"    Problémy, s nimiž se vychovatel bude nejčastěji setkávat. Náhled do trvalých i aktuálních problémů výchovy.
Problematika sociálně patologických jevů. Řešení projevu netolerance, agresivity, neofašismu, rasismu.
"    Vychovatel a dospívající mládež - nácvik komunikace a jednání se svěřenci s ohledem na psychologické
zvláštnosti dopívání. Otázky motivace ke spolupráci a k volnočasovým aktivitám.
"    Vychovatel a rodiče. Formy a možnosti spolupráce. Současná rodina a situace dětí a dospívajících, jimž se rodina
dostatečně nevěnuje. Nácvik jednání a komunikace s dospělými.
"    Vychovatel a instituce, v níž působí. Seznámení s organizačním zajištěním chodu instituce a s její pedagogickou
činností, s povinnostmi zaměstnanců, s možnostmi spolupráce s učiteli, resp. s  učitelským sborem.
"     Využití poznatků  a  zkušeností z pedagogické praxe a z předmětů "Výuka v primární škole" a "Aktuální  
problematika školní pedagogiky na 2.st. ZŠ a na střední škole" při práci v družině (klubu, domově mládeže), zvl. při tvorbě volnočasových projektů.
"    Vychovatel a příslušníci pomáhajících profesí. Jak vykonávat a rozvíjet práci s dětmi a dospívajícími, aby
přinášela užitek jim i uspokojení vychovateli.
"    Problémy kompetence v práci s lidmi, uvědomění si vlastní role a osobních dispozic v pomáhání. Příslušníci
pomocných profesí a možnosti jejich uplatnění ve školských zařízeních - předpoklady, potenciál, motivace a rizika lidí, kteří
pracují jako "pomáhající". Příklady praktických cvičení užívaných ve výcviku pomáhajících profesí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Odevzdání seminární práce na zadaném individuálním úkolu, docházka na prezenční část výuky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK